Historian rajuin katulaillinen Toyota: GR Super Sport on hyvin kaukana tylsänharmaasta perhekuljettimesta – vetokoukkua tai suksiluukkua on lisävarustelistalta turha etsiä

0:58img
Toyota tuo markkinoille Mersun ja Aston Martinin hyperautoille vastaan pistävän GR Super Sportin.
Julkaistu 23.09.2020 14:28

Ville Järveläinen

Toyotan henkilöautoilla on maine vähän tylsähköinä ja yllätyksettöminä järkivalintoina, mutta tätä luonnehdintaa ei voi yhdistää valmistajan sporttisiin GR-malleihin – ja kaikkein vähiten tulevaan GR Super Sportiin.

GR Super Sport on kaikkien aikojen ärein Toyota, jolla saa ajaa yleisillä teillä. Japanilainen hyperauto näki päivänvalon Le Mansin 24-tuntisen kilpailun yhteydessä viime viikonloppuna, mutta vielä toistaiseksi naamioituna lopullisten muotojen häivyttämiseksi.

Auton ensiesittelyn lokaatio ei ollut sattumaa, sillä GR Super Sport perustuu valmistajan TS050 Hybrid -kilpuriin, jolla Toyota Gazoo Racing -talli nappasi viikonloppuna Le Mansin yleiskilpailun voiton. Kyseessä oli jo kolmas voitto putkeen, sillä japanilaistiimi on nähty korkeimmalla korokkeella myös kahtena aiempana vuonna.

Tuotantoon näillä näkymin vuonna 2022 pääsevä GR Super Sport perustuu TS050 Hybridin menestysreseptiin, sillä kummassakin on kolmen sähkömoottorin lisäksi 2,4-litrainen kaksoisahdettu V6. Hevosvoimia nelivetoisesta katuohjuksesta on otettavissa irti jopa yli tuhat.

Lue myös: Yli kahden miljoonan euron autossa yksi yllättävä puute – selviäisitkö ilman tätä ominaisuutta?

Hinta lienee ainakin pari miljoonaa euroa

GR Super Sport kilpailee samoista ostajista muun muassa Mercedes-AMG Onen sekä Aston Martin Valkyrien kanssa, joiden hinta pyörii kahden ja kolmen miljoonan euron välimaastossa. GR Super Sportin hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, mutta odotettavissa on aika monta nollaa. Autoa ei myöskään valmistettane aivan yletöntä määrää.

Le Mansissa auton ohjaimissa nähtiin entinen F1-kuski Alexander Wurz.

– Oli kunniatehtävä ajaa tätä GR Super Sportin kehitysversiota ihmisten edessä – ja vielä täällä Le Mansissa, joka liittyy niin vahvasti tähän autoon. Tämä oli ensimmäinen kertani tämän auton ratissa, joten demonstraatiokierroksella en pystynyt ottamaan siitä kaikkea irti, mutta tunsin sen uskomattoman potentiaalin, Wurz hehkuttaa Toyotan tiedotteessa.

Toyotan GR-mallistoon kuuluvat myös GR Yaris ja GR Supra.

Lähteet: Toyota, Auto Express

Lue myös: Pikkuauto hankki lihakset: Suomessa syntynyt Toyota GR Yaris tarjoaa 261 hevosvoimaa, säädettävän nelivedon sekä manuaalin – ja melkoiset äänet!

Tuoreimmat aiheesta

Autot