Balticconnector-kaasuputken vaurion tutkinnan yhteydessä löytynyt niin sanottu möykky on paljastunut ankkuriksi, kertoi keskusrikospoliisi tiedotustilaisuudessa tiistaina.
KRP:n mukaan ankkurista puuttuu toinen piikki. Merivoimat nosti ankkurin ylös viime yönä aamuyöllä
– Ennen putken vaurioitumiskohtaa länsipuolella on havaittavissa varsin leveä tai leveähkö, paikoitellen usean metrin levyinen raahausjälki, joka etenee kohti putken rikkoutumiskohtaa, sanoo rikosylikomisario Risto Lohi.
Aiemmin KRP käytti meren pohjassa havaitusta raskaasta esineestä nimitystä möykky, ennen esineen nostamista.
– Tämän niin sanotun möykkypaikan jälkeen on havaittavissa selkeästi kapeampi, ehkä hieman teräväreunaisempi raahausjälki, joka jatkuu useita kymmeniä kilometrejä pitkälle itään, kohti muun muassa Suomen ja Viron välistä kaapelia.
KRP:n mukaan jälkeä jäljitettiin todella pitkälle.
– Kuitenkaan häiritsemättä muiden valtioiden tuomia tutkintoja. Aivan loppuun asti emme ole seuranneet.
Tällä hetkellä esitutkinnan kohteena on kiinalainen konttilaiva Newnew Polar Bear.
KRP:n saaman datan perusteella Hongkongin lipun alla seilaava rahtialus vaikuttaa olevan kytköksissä tapahtumapaikkaan sekä myös muihin Itämerellä tapahtuneiden vaurioiden paikkoihin.
Tutkinnan ollessa käynnissä KRP sai tiedon, että alus oli lähtenyt Pietarista länteen, jolloin alukseen yritettiin saada yhteyttä.
– Valitettavasti lähestymisyritykset laivaa ja sen kapteenia kohtaan eivät johtaneet haluttuun lopputulokseen.
Lue myös: KRP:n tutkinnan ytimessä olevan kiinalaisaluksen toiminta hämmentää: "Ei ollut halukas yhteistyöhön"
Laiva seilaa jo Venäjällä
Koska alus kulki Suomen talousvyöhykkeellä, ei aluevesillä, pakkotoimet eivät olleet juridisesti mahdollisia.
– Saimme viranomaisyhteistyön kautta tiedon, että aluksen vasen keula-ankkuri näyttäisi puuttuvan tai siitä ei ole varmaa havaintoa. Ja tämä loi tietysti intressin saada yhteys tähän laivaan.
– Olimme varautuneet puhuttamiseen ja tarkastukseen, jos alus olisi tullut Suomen aluevesille.
KRP:n mukaan alus on tällä hetkellä Venäjän aluevesillä pohjoisella reitillä. Suomen viranomaiset yrittävät kansainvälisen yhteistyön kautta saada yhteyttä laivaan ja sen kapteeniin tietojen saamiseksi. Yhteistyötä tehdään myös Kiinan viranomaisten kanssa.
Viranomaiset yrittävät tällä hetkellä selvittää, liittyykö tekoon tahallisuutta, vai vaurioituiko putki vahingossa tai huonon merimiestaidon seurauksena.
Mahdollisiin motiiveihin on KRP:n mukaan liian aikaista ottaa kantaa.
Suomen ja Viron välinen Balticconnector-kaasuputki vaurioitui kaksi viikkoa sitten 8. lokakuuta.