KRP:n tutkimusten perusteella Hongkongin lipun alla seilaava konttilaiva Newnew Polar Bear näyttää liittyvän Suomen ja Viron välisen Balticconnector-kaasuputken vaurioitumiseen.
KRP:n rikosylikomisario Risto Lohen mukaan Newnew Polar Bear -alukseen oltiin yhteydessä useita kertoja, mutta alus ei ollut halukas yhteistyöhön.
Aluksen tavoittamiseksi on tehty myös kansainvälistä yhteistyötä ja parhaillaan on meneillään yhteistyö Kiinan viranomaisten kanssa, jotta tutkintaa päästäisiin jatkamaan myös laivan osalta.
KRP:n mukaan alus on tällä hetkellä Venäjän vesillä pohjoisella reitillä. Suomen viranomaiset yrittävät kansainvälisen yhteistyön kautta saada yhteyttä laivaan ja sen kapteeniin tietojen saamiseksi. Yhteistyötä tehdään myös Kiinan viranomaisten kanssa.
Viranomaiset yrittävät tällä hetkellä selvittää, liittyykö vaurioiden aiheuttamiseen tahallisuutta, vai vaurioituiko putki vahingossa tai huonon merimiestaidon seurauksena.
Newnew Polar Bear on otettu käyttöön vuonna 2005. Laivan pituus on 169 metriä ja leveys reilut 27 metriä. Alus on rakennettu Papenburgin telakalla Saksassa. Aluksen omistajana on tällä hetkellä Hainan Xin Xin Yang Shipping -yhtiö.
Raahausjälki ja puuttuva ankkuri
KRP kertoi tänään, että kaasuputken vauriopaikalle johtaa leveä raahausjälki. Kaasuputken vauriopaikasta joidenkin metrien päästä löytyi ankkuri, jonka epäillään olleen paitsi leveän raahausjäljen, myös itse vaurion aiheuttaja.
– Ankkuri on varhain tänään saatu nostettua ja siitä on voitu havaita merkkejä siitä, että se vaikuttaa olleen kosketuksessa kaasuputken kanssa, KRP:n Risto Lohi kertoo.
Ankkurin löytöpaikalta poispäin puolestaan johtaa kapea raahausjälki, joka sopii mitoiltaan löydetyn ankkurin siihen osaan, jolla ankkuri kiinnittyy ketjuunsa.
Raahausjälki jatkuu useita kymmeniä kilometrejä pitkälle itään, kohti muun muassa Suomen ja Viron välistä kaapelia.
Lue myös: Asiantuntija: Seuraukset ovat eri luokkaa, jos kaasuputki rikottiin tahallaan – "Kyseessä on Naton sisämeri"
KRP:n mukaan jälkeä jäljitettiin todella pitkälle.
– Kuitenkaan häiritsemättä muiden valtioiden tuomia tutkintoja. Aivan loppuun asti emme ole seuranneet.
Nämä tiedot yhdistettynä alusten liikkeitä koskevan datan analyysiin ovat vahvistaneet päätutkintalinjaa, jossa selvitetään Hongkongin lipun alla purjehtivan, Newnew Polar Bear -alukseen osuutta tapaukseen.
– Lisäksi emme pystyneet visuaalisesti varmistumaan, että aluksessa olisi toista etuankkuria paikallaan, mikä auttoi kohdentamaan epäilyjä tähän alukseen, Lohi kertoo.