Talouselämä uutisoi romutuspalkkioon ensi vuonna tulevista muutoksista. Romutuspalkkion tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä, koska vanhoja, usein suuripäästöisiä autoja poistuu liikenteestä ja tilalle tulee uusia vähäpäästöisempiä ajoneuvoja.
Uuden vähäpäästöisen auton ostajan on mahdollista saada romutuspalkkiota jälleen ensi vuonna. Hallitus on varannut jopa 2 500 euroon nouseviin palkkioihin yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa.
Toisin kuin aiemmin, ei romutettavalta autolta enää jatkossa vaadita, että se on ollut liikennekäytössä vähintään edeltävän vuoden. Sen sijaan uutena, jopa yllättävänä vaatimuksena on, että romutettava auto on ollut palkkiota hakevan henkilön käytössä vähintään vuoden ajan.
Epäselvää onkin, kuinka moni vanhalla, romutuskampanjaan kelpaavalla autolla ajava aikoo vaihtaa autonsa kymmenien tuhansien eurojen hybridiin tai sähköautoon. Tuskin kovinkaan moni.
Myös he, jotka olisivat käyttäneet vanhassa mallissa ollutta porsaanreikää vanhan ja halvan auton ostamiseen saadakseen pientä taloudellista tukea uuden hybridin tai sähköauton ostamiseen, jäävät nyt ilman taloudellista kannustinta. Pahimmassa tapauksessa ainoa romuttuva asia on ostopäätös.
***
1:50