Vantaalla sijaitseva Luxury Collection -autoliike myy Suomen tämän hetken kalleinta uutta autoa.
Kyseessä on pari viikkoa sitten liikkeeseen saapunut Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder, jota myydään mehevään 549 900 euron hintaan. Autoveron ja arvonlisäveron osuus on yli puolet auton hinnasta, noin 320 000 euroa – mikäli auto siis rekisteröitäisiin Suomeen.
Luxury Collectionin toimitusjohtajan Jukka Sinisalon mukaan kyseessä on todellakin Suomen kallein liikkeessä näytillä oleva uusi auto. Tämä kyseinen Huracán Spyder on myös ainoa kappale Suomessa. Yhtiö on myynyt useita uusia Lamborghineja, mutta korkeasta verotuksesta johtuen, ostajat ovat rekisteröineet autonsa ulkomaille.
Sinisalon mukaan tällaisten autojen myyntiajat vaihtelevat alle viikosta jopa vuoteen.
– Yhtiö pitää liikkeissään esillä myös kaikkein kalleimpia malleja, mutta nämäkin ovat totta kai myös myynnissä, Sinisalo kertoo MTV Autoille.
Kohderyhmä ei koeajoja kaipaa – muut kylläkin
Tämän auton kohdalla ei kannata elätellä toiveita letkeästä sunnuntaikoeajosta. Yli puoli miljoonaa euroa autoonsa laittava ostaja haluaa autonsa mahdollisimman ajamattomana. Ja kuten sanottua, auto on yksittäinen esittelykappale ja ainoa Suomessa.
Tämän luokan superautoja koeajetaan Sinisalon mukaan muutenkin äärimmäisen harvoin. Ostajat ovat usein vakiintuneita kyseisen merkin asiakkaita, jotka ovat vaihtamassa uudempaan malliin. He luottavat siihen, että auto lunastaa lupaukset.
Sinisalo muistelee, että seitsemästä viime aikoina myydystä uudesta Ferrarista vain yhden auton ostaja halusi koeajolle ennen ostopäätöstä.
Vaikka rahat eivät auton ostamiseen riittäisikään, yritetään koeajolle silti päästä mitä ihmeellisimmin keinoin.
Sinisalon mukaan "kaikenlaista vipeltäjää" tapaa silloin tällöin, mutta perinteistä "ykköset päälle ja naapuriliikkeestä ensin vähän omaa autoa hienompi kärry alle" -taktiikkaa hän ei muista heillä koskaan käytetyn.
5,2-litraisella V10-koneella varustettu 611-hevosvoimainen Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder on vuonna 2014 esitellyn perus-Huracánin avomalli. Italialaisvalmistajan aikajanalla se korvasi Gallardon.
Nollasta sataan -kiihdytys sujuu autolta 3,4 sekunnissa. Nollasta kahteen sataan Huracán ehtii 10,2 sekunnissa. Yhdistetyksi kulutukseksi Lamborghini ilmoittaa 12,3 litraa sadalla kilometrillä.
Katso auton myynti-ilmoitus täältä.