Paljon energiaa käyttävä vientiteollisuus odottaa hermostuneena kansanedustaja Mauri Pekkarisen (kesk.) yritystukityöryhmän esityksiä. MTV Uutisten tietojen mukaan puheenjohtaja Pekkarinen on saanut kokoon lopullisen ehdotuksensa, jossa yritystukia leikattaisiin 60,4 miljoonalla eurolla.
"Maurin listan" vaikutukset julkiseen talouteen ovat vähäiset, mutta tukirahoja ohjattaisiin uudella tavalla, mikä kohtelisi eri lailla eri yrityksiä.
Merkittävin asia vientiyrityksille olisi, jos energiaveron palautuksista luovuttaisiin kokonaan. Viime vuonna energiaveroleikkuri toi energiaintensiiviselle teollisuudelle palautuksia noin 230 miljoonaa euroa. Pekkarinen kompensoisi tämän kuitenkin kokonaan alentamalla sähköveron EU:n minimitasolle.
Pienemmät yritykset voittavat
Tässä vaihtokaupassa kärsisivät suuret vientiyritykset ja voittaisivat pienemmät yritykset. Esimerkiksi pienet konesalit hyötyisivät sähköveron alennuksesta, mutta energiaveroleikkuri ei ole niitä auttanut.
Vientiteollisuudelle tärkeä päästökauppakompensaatio, jolla on korvattu energian hinnan nousua, on ollut niin ikään yritystukityöryhmän keskusteluissa. Yhtenä ajatuksena on, että päästökauppakompensaatiosta säästyvät rahat voitaisiin tulevina vuosina ohjata Business Finlandille. Tällöin puhutaan noin 26 miljoonan euron lisärahoituksesta yritysten kansainvälistymiseen.
Muutoksia Pekkarisen esityksessä tulisi myös energiayhtiöiden saamiin yritystukiin. Yhdistetyssä sähkön- ja lämmöntuotannossa kivihiilen veroa olisi tarkoitus nostaa ja maakaasun veroa laskea. Tämä kannustaisi esimerkiksi pääkaupunkiseudun energialaitoksia vaihtamaan polttoainetta kivihiilestä maakaasuun. Ongelmia tulisi niillä paikkakunnilla, joissa ollaan enemmän kivihiilen varassa.
Yritystukityöryhmän pöydällä on myös esitys laivanrakennuksen innovaatiotuen poistamisesta. Viime vuonna tähän käytettiin 30,9 miljoonaa euroa.
Pekkarinen vähäsanainen
Sen sijaan merenkulun tukiin ei nyt puututtaisi, vaan niistä tehtäisiin selvitys. Yhtenä vaihtoehtona on selvittää, onko mahdollista rajata miehistötuki matkustaja-aluksilla ainoastaan merimiesammatteihin.
Pekkarisen lista on lyhentynyt matkan varrella, mutta siellä ovat edelleen mukana matkailuautojen käyttövoimaveron siirtäminen henkilöautojen tasolle sekä elokuvatuottajien verovapaan tuotantotuen poistaminen.
Matkailuautojen veromuutoksen tuottoa on vaikea arvioida, sillä matkailuautoja voisi siirtyä pois liikenteestä osaksi vuotta. Tämän takia tuottoarviossa on laaja haarukka yhdestä miljoonasta 17:ään miljoonaan euroon.
Yritystukiryhmä on viimeisen kerran koolla ensi viikolla ja Pekkarisen tavoitteena on kertoa ratkaisuista ensi torstaina. Yritystukien karsimisen läpimeno on edelleen epävarmaa, vaikka Pekkarinen on koonnut tasapainoisen kompromissiesityksen, joka kelpaisi mahdollisimman monille.
Työryhmän puheenjohtaja Mauri Pekkarinen ei halunnut tänään kommentoida yritystukien karsimista.
– Puhun, kun asiat ovat valmiita, Pekkarinen suostui sanomaan MTV Uutisille.