Kansanedustajia huolestuttaa syrjäseutujen joukkoliikenne, joka ei ilman tukia säily. Suurin osa Aamulehden teettämään laajaan kyselyyn vastanneista liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenistä haluaa ainakin kokeilla palvelusetelin käyttöönottamista bussiliikenteessä.
– Palvelusetelihän olisi varmasti hyvin positiivinen asia alalle, toteaa toimitusjohtaja Reetta Rauhaniemi Linjaliikenne Kivistö Oy:stä.
Nykyiset tukimuodot ovat joutuneet EU:n hampaisiin kiellettynä yritystukena. Palveluseteli saattaisi läpäistä EU-seulan.
– Palvelusetelillä asiakas hakee tukea suoraan ja se kohdistuu suoraan tiettyyn henkilöön, painottaa Rauhaniemi.
– Meneepä hän sitten kenen kyydissä vaan, hän saisi edullisemman tuotteen käyttöönsä, sanoo Rauhaniemi.
Haja-asutusalueiden lisäksi palveluseteliä voisi käyttää myös työmatkaliikenteessä.
– Tuen määrän pitäisi olla samaa luokkaa kuin tällä hetkellä erilaisissa matkakorteissa, eli noin 30 prosenttia, toivoo Rauhaniemi.
Kuopat ja bussit kiinnostavat, media ei
Liikenne eri muodoissaan näyttää olevan monille eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle tutumpi alue kuin viestintä.
Aamulehden kyselyssä ainoa viestintää koskeva osa liittyi media-alan huoleen siitä, että uusia digitaalisia sisältöjä verotetaan kireämmin kuin paperille painettuja sisältöjä.
Peräti kuusi kyselyyn vastanneesta ei osannut ottaa asiaan kantaa. Kausi on alussa, ja median lobbaajilla riittääkin töitä.