Suomalaiset ovat halukkaita purkamaan taksiliikennettä sääntelevää lainsäädäntöä vain osittain.
Esimerkiksi hintasääntelyn purkamiseen suhtaudutaan epäillen, kun taas asemapaikkavelvoitteesta oltaisiin valmiita luopumaan, selviää MTV Uutisten teettämästä kyselystä.
Nykylainsäädännön mukaan jokaisella taksilla pitää olla oma asemapaikka, jonka lähiseudun ihmisiä taksin tulee palvella. Tosin niin sanotun käsipystykyydin saa ottaa mistä vain, ja esimerkiksi sairaalareissulta saa ottaa paluukyydin takaisin kotikunnan asemapaikan suuntaan. Sen sijaan toiselle paikkakunnalle ei saa jäädä odottelemaan, josko hyvinkin sattuisi saamaan kyydin.
Tämän säännön kyselyyn vastanneet olisivat valmiita laittamaan romukoppaan. Asemapaikkavelvoitteesta luopumista pitää erittäin hyvänä ajatuksena 54 prosenttia ja melko hyvänä ajatuksena 32 prosenttia.
taksiliikennekysely 1
Helsinkiläinen taksiyrittäjä Juhani Pitsinki on toista mieltä asiakkaan edun nimissä.
– Asemapaikkasäännös turvaa taksin hyvän saatavuuden koko Suomessa. Jos sääntö puretaan, taksit keskittyisivät kasvukeskuksiin ja silloin taksin saatavuus pienemmillä paikkakunnilla varmasti huononisi, Pitsinki pohtii.
Sekä Suomen taksiliiton toimitusjohtaja että kyselyyn vastanneet suhtautuvat hieman epäillen hinnoittelun vapauttamiseen.
taksiliikennekysely 2
– Hintavariaatio laajenisi heti oitis ja paljon. Tulisi kalliimpia palveluita, ja myös halvempia palveluita. Mutta miten sitten kävisi palveluille hiljaisina aikoina ja hiljaisilla seuduilla, toimitusjohtaja Timo Koskinen arvioi.
– Kaikenmaailman suharit ilmestyy katukuvaan. Luotto menee ammattikuntaan, pohtii yksi kyselyn vastaajista.
– Ei tiedä mitä villiä siitä seuraa, toinen vastaaja kirjoittaa.
Turvallisuus mielen päällä
Kyselyyn vastanneiden kesken huolta herättää erityisesti turvallisuus, johon usea vastaaja kiinnitti huomiota avoimissa kysymyksissä.
– En luottaisi enää turvallisuuteen eli en enää uskaltaisi käyttää takseja, kirjoittaa muuan vastaaja.
– Haluan taksien hinnoittelun olevan vakaata, etukäteen tiedossa ja taksien olevan entiseen tapaan siistejä, turvallisia ja kaikkien saatavilla, seuraava vastaaja perustelee.
Hinnoittelun vapauttamisen lisäksi liikenneministerin liikennekaaren suunnitelmiin kuuluu myös taksilupakäytäntöjen muuttaminen. Nyt kuljettajilla on henkilökohtaiset luvat, mutta lainkohtaa suunnitellaan muutettavaksi niin, että luvat olisivat taksiyrityksellä ja yrityksen luvalla kuka tahansa yrityksen valitsema henkilö voisi toimia kuljettajana.
taksiliikennekysely 3
Tämäkään lain höllennys ei saa suuren yleisön suosiota. MTV Uutisten kyselyn mukaan alle puolet kannattaa ja reilu neljännes vastustaa tätä sääntömuutosta.
Suuri yleisö ja taksit eri linjoilla
MTV Uutisten kyselyn tulosten valossa näyttää siltä, että suomalaiset ovat valmiita purkamaan taksiliikenteen normeja jossain määrin. Asemapaikkavelvoitteesta luovuttaisiin, mutta hinnoittelua ei varauksetta haluta vapauttaa.
Suomen taksiliitossa taas ollaan sitä mieltä, että on joko valittava täysi vapaus tai selkeä sääntely.
– Me emme missään tapauksessa halua säänneltyä markkinaehtoisuutta eikä markkinaehtoista sääntelyä. Me emme siihen väliin halua missään tapauksessa jäädä. Mennään sitten reilusti markkinaehtoisuuteen, jos sinnepäin kerran halutaan, toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.
Taksiyrittäjä Juhani Pitsinki kannattaa nykyistä mallia.
– Pidän tätä nykyjärjestelmää parempana kuin kokonaan liberaalia taksijärjestelmää, sanoo Pitsinki ajatustensa yhteenvetona.
MTV Uutisten kyselyn toteutti 19.–22.4. Corefiner Oy. Siihen vastasi 1 323 ihmistä. Vastaajat ovat iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen edustava otos täysi-ikäisistä suomalaisista. Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa. Virhemarginaali on suurimmillaan 3% suuntaansa.