F1-tallien välillä eripuraa lajin tulevaisuudesta – Toto Wolff kritisoi kollegoitaan: "Tulevat kameran eteen mielistelemään"

7.11087100
xpbimages.com
Julkaistu 08.08.2020 11:16
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Vuonna 2013 allekirjoitettu, F1:n tulonjaon määrittävä Concorde-sopimus umpeutuu tämän vuoden lopussa. Neuvotteluita uudesta sopimuksesta on käyty jo pitkään, mutta osapuolet eivät ole päässeet yksimielisyyteen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Valtteri Bottas paljasti: yritti saada Mercedekseltä kaksivuotista sopimusta, talli torppasi ehdotuksen

LUE MYÖS: Mersun F1-pomo Toto Wolff hurvitteli potkulaudalla sihteerinsä kyydissä – vaimolta napakka tokaisu: "En tarkoittanut ihan tuota"

Tällä hetkellä F1:n asettama määräaika neuvotteluiden loppuun saattamiselle on 12. elokuuta, mutta mikään ei varsinaisesti viittaa siihen, että neuvottelut saataisiin valmiiksi neljän päivän kuluessa.

Toto Wolff vahvisti perjantaina, että Meredes ei ole vielä allekirjoittanut uutta sopimusta – eikä aio allekirjoittaa ennen kuin tulonjakoon tehdään vielä joitakin muutoksia.

Wolffin mukaan Mercedes on nykyisen sopimusluonnoksen suurin häviäjä, eikä hänen johtamaansa tallia ole kohdeltu neuvotteluissa niin kuin heitä olisi asemansa vuoksi pitänyt kohdella.

Talleille on maksettu viime vuosina palkintorahoja noin miljardin dollarin edestä per kausi. Se, kuinka paljon mikäkin talli saa, määrittyy useamman eri tekijän perusteella. Osa palkintorahoista maksetaan urheilullisten ansioiden perusteella, osa on tietyille talleille korvamerkittyjä bonuksia.

Eniten keskustelua on herättänyt Ferrarin vuosittainen useiden kymmenien miljoonien dollarien bonus siitä, että talli on ollut niin pitkään mukana F1-sarjassa. Kyseisestä bonuksesta johtuen Ferrari saa käytännössä joka vuosi suurimmat palkintorahat siitäkin huolimatta, että Mercedes on dominoinut F1-ratoja vuodesta 2014 lähtien.

RaceFansin selvityksen mukaan Ferrarille maksettiin viime vuonna 205 miljoonaa dollaria, kun Mercedeksen osuus oli 177 miljoonaa. Toisessa päässä haitaria oli nykyinen AlphaTauri, jolle maksettiin 52 miljoonaa dollaria.

Tuoreessa sopimusluonnoksessa tulonjaosta pyritään tekemään tallien välillä aiempaa tasaisempi, mutta muutosta ollaan tekemässä ennen muuta urheilullisten ansioiden perusteella maksettavia palkintorahoja tasaamalla. Sen sijaan Ferrarin mahtipontinen bonus on ja pysyy.

Wolff tarkoittaa juuri tätä epäkohtaa sanoessaan, että Mercedes on suurin häviäjä.

– Concorde-sopimus on monimutkainen asia. Siihen sisältyy kymmenen tallia, FIA ja Formula One Group. Kunnioitamme sitä, että kaikilla on oma näkemyksensä siitä, mikä on heille tärkeää, Wolff sanoi Motorsport Weekin mukaan.

– Me, Mercedes, olemme tehneet selväksi, että olemme tyytyväisiä siihen, että tulot jaetaan aiempaa tasaisemmin. Sanoisin kuitenkin, että me häviämme tässä kaikkein eniten. Ferrari on säilyttämässä edullisen asemansa, Red Bullin kohdalla tilannetta tasoittaa heidän yhteistyönsä AlphaTaurin kanssa. Meihin tämä iskee kaikkein eniten.

Wolffin mukaan tilanne on nurinkurinen, sillä Mercedes on sarjan kiistaton ykkönen.

– Mielestäni Mercedes on vienyt lajia eteenpäin viime vuosina. Sen lisäksi, että olemme kilpailukykyisiä radalla, meillä on kuljettaja (Lewis Hamilton), jolla on eniten maailmanlaajuista vetovoimaa. Meitä ei ole kohdeltu niin kuin olisi pitänyt. Meidän kannaltamme avoimena on yhä suuri joukko asioita, jotka ovat niin oikeudellisia, kaupallisia kuin urheilullisiakin, ja siksi emme ole valmiita allekirjoittamaan, Wolff sanoi Sky Sportsin mukaan.

Vastaavasti Ferrarin Mattia Binotto, McLarenin Zak Brown ja Williamsin Claire Williams ovat kaikki sanoneet, että heidän tallinsa on valmiina allekirjoittamaan sopimusluonnoksen nykyisessä muodossaan.

Wolff ei niele näitä julkisuudessa esitettyjä lausuntoja täysin purematta.

– Suurin osa talleista, jopa 90 prosenttia, on sitä mieltä, että sopimuksessa on vielä viilattavaa. Siellä on sellaisia kriittisiä ehtoja, joista täytyy keskustella. Emme ole vielä valmiita viemään asiaa eteenpäin.

– Jotkut heistä (tallipäälliköistä) tulevat kameran eteen mielistelemään kaupallisten oikeuksien haltijaa. Sitten kun olemme tapaamisessa, he ovat kiihtyneitä ja kaikkein äänekkäimpiä.

Tuoreimmat aiheesta

F1