Rikollisjärjestöt ovat varmasti mukana tuomassa ihmisiä hyvinkin kaukaa Suomen rajalle, sanoo Helsingissä vieraileva ranskalaistutkija Marc Pierini.
– Jonkun täytyy ohjata heidät sinne, Pierini sanoo viitaten Suomen ja Norjan pohjoisrajoille saapuneisiin turvapaikanhakijoihin. Tämä "joku" on ihmissalakuljettaja.
Pierini ei osaa sanoa, missä mitassa Venäjän viranomaiset ovat mukana turvapaikanhakijoiden ohjailussa Suomeen.
Leijonanosa Eurooppaan saapuneista turvapaikanhakijoista on tullut salakuljettajien avustamana. Nyt EU haluaa tälle lopun.
Tärkeä ensi maanantai
Ensi maanantaina EU ja Turkki kokoustavat Brysselissä pohtimassa keinoja, miten ihmiset saataisiin pysymään Välimeren itä- ja eteläpuolella.
– Tarvitaan vakavasti otettava, järjestelmällinen yhteistyösuunnitelma poliisien välillä EU:ssa ja Turkissa keräämään tiedustelutietoa ja iskemään päättäväisesti rikollisverkostoihin.
Pierini on aiemmin perehtynyt Välimeren seudun tilanteeseen diplomaattina ja suurlähettiläänä useassa maassa. Nyt hän on vieraileva tutkija Carnegie Europe -tutkimuslaitoksessa ja vierailee Helsingissä Ulkopoliittisen instituutin vieraana.
Some tehokas väline salakuljettajille
Rikollisjärjestöt ovat pitkään mainostaneet Eurooppaa houkuttelevana määränpäänä taloudellisesti parempaa elämää hakeville. Sosiaalinen media on tässä erittäin tehokas väline, ja siellä luvataan helposti vaikka mitä.
Pierinin mielestä EU ei ole onnistunut riittävän hyvin luomaan vastatarinoita ja kertomaan, etteivät salakuljettajien mielikuvat ja lupaukset helposta elämästä ole totta.
Toisaalta EU:n on kyettävä viestimään tilanteesta Euroopassa myös sotaa ja vainoja pakeneville.
– Syyriasta Turkkiin paenneille ihmisille pitää tuoda viestiä toivosta Turkissa. Että on tulossa projekteja liittyen terveyteen, lasten koulutukseen, asuntoihin, työpaikkojen luomiseen, mikä tarkoittaa tuloja. Ja se tarkoittaa, että sijoitamme heidän tulevaisuuteensa.
EU:n oltava ketterämpi
Pierini muistuttaa myös, että EU:n on oltava nykyistä herkempi, ketterämpi ja valmiimpi toimimaan, jos ja kun avautuu toisia reittejä kohti Eurooppaa.
– EU:n pitää koordinoida sisäisesti ja reagoida paljon aikaisemmin kuin viime vuonna. Esimerkiksi Libyassa salakuljetusverkostot eivät ole jäässä sisällissodan takia. Ne voivat avata uuden reitin vaikka Tunisian kautta kahdessa tai kuudessa kuukaudessa. Tämä ei ehkä toteudu, mutta siihen mahdollisuuteen pitää reagoida jo nyt.