Puolitoista vuotta sitten voimaan tullut uusi taksilaki sekoitti sekä asiakkaiden että kuskienkin päät. Keravalaisen Simo Hiltusen kohdalla tilanne ei jäänyt vain siihen, vaan uudistuksen myötä koko hänen elämänsä ja 18 vuotta kestänyt uransa menivät täysin uusiksi.
1. heinäkuuta 2018 Suomen taksimaailmassa koettiin suuri mullistus, kun liikennepalvelulaki muuttui.
Tämä on aiheuttanut erilaista päänvaivaa niin päättäjille kuin kuluttajillekin, mutta kaikista eniten kuitenkin taksiyrittäjille ja -kuskeille.
Keravalainen Simo Hiltunen, 39, on yksi näistä kuskeista, joiden elämä heitti kuperkeikkaa uuden taksilain myötä.
Lue lisää: Taksiliiton mukaan nykyinen taksilaki mahdollistaa harmaan talouden: "Täytyy saada taksamittari pakolliseksi"
Simo aloitti työt taksikuskina jo vuonna 2001, jolloin hän opiskeli puunjalostusta ja ajoi taksia opiskeluidensa ohessa.
– Illat ja viikonloput menivät silloin pääasiassa taksin ratissa, mies kertoo.
Valmistumisen jälkeen oman alan töitä ei ottanut löytyäkseen ja taksikuskin työt alkoivat kiinnostaa entistä enemmän.
– Oman alan vähistä työpaikoista oli tosi kova kilpailu ja aloin miettiä, että miksen alkaisi yrittäjäksi.
Päätyminen taksialalle ei ollut mitenkään yllättävä päätös, sillä Simon suvusta löytyy taksimiehiä ennestäänkin.
– Taksiautoilu oli vähän kuin sukurasite, kun isäni ja setäni ja muutamat muut ovat alalla olleet, Simo naureskelee.
Kuskista yrittäjäksi
Vuoden 2012 kesäkuussa Simo sai omat taksiluvat ja perusti oman taksiyrityksen. Miehen tallissa Tuusulassa oli vain yksi auto, mutta invataksina toimineelle tila-autolle oli kysyntää ja olipa hänellä tallissaan toinenkin kuski, joka sai leipänsä hänen firmastaan.
– Jokainen päivä oli erilainen ja sai olla oman itsensä herra. Näki paljon uusia ihmisiä ja se oli kivaa, kun pääsi sosialisoimaan ihmisten kanssa. Se oli aika rentoa hommaa, hän luettelee entisen työnsä parhaita puolia.
Oli siinä myös miinuspuolensa, kuten pitkiksi venyvät työajat, jotka saattoivat alkaa aamun pikkutunteina ja päättyä yömyöhällä.
– Yrittäjänä piti pitää huoli siitä, että auto tienaa kuukaudessa tarpeeksi, hän huomauttaa.
Uusi laki muutti kaiken
Kun uusi taksilaki astui voimaan, Simo joutui tekemään muutoksia yrityksensä toimintaan.
Tila-auto vaihtui tavalliseen henkilöautoon ja hän joutui antamaan potkut yhdelle kuskille, joka oli ollut hänen palkkalistoillaan.
– Kun uusi laki tuli, niin siinä oli niin paljon muuttujia ja epävarmuustekijöitä, eikä kukaan oikein tuntunut tietävän mitä tapahtuu. Minun piti vaihtaa autoakin niihin samoihin aikoihin ja jouduin päättämään, uskallanko ostaa uutta inva-autoa vai pienennänkö toimintaa, Simo kertoo harmissaan.
Epävarman tilanteen vuoksi Simo päätyi pienentämään toimintaansa. Hän vaihtoi tila-auton tavalliseen henkilöautoon ja joutui sanomaan irti hänelle työskennelleen toisen kuskin.
– Näin siinä valitettavasti kävi. Mutta en vain uskaltanut ruveta riskeeraamaan.
Lue lisää: MTV Uutiset testasi: Näin taksit toimivat lauantai-illan ruuhkassa Helsingin yössä
Pillit pussiin
Vajaan vuoden verran Simo jatkoi taksiyrittämistä pienemmällä autolla, mutta lopulta hän ymmärsi, että hänen on laitettava pillit pussiin ja sammutettava taksivalo lopullisesti.
Päätös lopettamisesta ei syntynyt yhden eikä kahdenkaan yön aikana, vaan hän alkoi miettiä asiaa jo silloin, kun ministeriö väläytteli ensimmäistä kertaa taksialan vapauttamista.
Kesäkuussa 2019 Simo lopetti työnsä taksiyrittäjänä.
– Kyllä se oli tiukka paikka ja päätös, varsinkin kun yrittäjänä on, niin siinä ei hirveästi mitään työttömyysturvaa ole, joten siinä oli pakko myös löytää töitä, Simo toteaa.
Simon elämä meni siis kertaheitolla uusiksi. Hän oli ollut taksialalla enemmän tai vähemmän 18 vuoden ajan ja nyt hän oli uuden edessä. Yrityksensä lopettamisen jälkeen hän ajoi kesällä ja syksyllä vielä taksia muille. Lisäksi hän teki mainosteippauksia ja toimi myyntiedustajana.
Joulukuussa hän pääsi töihin autokauppiaaksi.
– Onneksi on vaihtoehtoja ja saan edelleen työskennellä autojen ja mukavien ihmisten kanssa.
Unohtumattomin ajokeikka
Simo muistelee ilolla kaikkia 18 vuottaan, jotka hän vietti taksin ratissa. Vuosien varrelle mahtui toinen toistaan erikoisempia kommelluksia ja sattumuksia erilaisten asiakkaiden kanssa. Yksi keikka on kuitenkin jäänyt erityisesti miehen mieleen, vaikka se tapahtuikin hänen uransa alkuaikoina.
– Muutama liikemies oli vähän viihteellä ja meininki taksikyydin aika oli tosi hyvä. He olivat menossa johonkin juhlimaan ja saunomaan ja pyysivät minut heidän mukaansa. Lähdin heidän kanssaan saunomaan ja taksamittari raksutti autossa koko ajan, Simo kertoo.
Miehet saunoivat ja viettivät iltaa porukalla pitkän aikaa ja jossain vaiheessa liikemiehille kävi ilmi, että Simo soittaa haitaria.
– He pyysivät, että voisinko pitää heille haitarikonsertin. Kävin hakemassa soittimen kotoa ja soitin heille konsertin ja juhlat jatkuivat – mittarin edelleen raksuttaessa.
Auto odotteli pitkään pihalla ja kun liikemiehet alkoivat väsähtää, niin Simo alkoi ehdottaa, että josko tämä kyyti olisi nyt tässä.
– Miehet sanoivat, että ei nyt vielä. He totesivat, että mene vain tuohon sohvalle nukkumaan, niin aamulla sulla on hyvä kassa valmiina. Nukuin yön ja aamulla kyselin, josko tämä keikka kohta jo loppuisi. He maksoivat koko summa kiltisti, vaikka se ihan hyvän hintaiseksi oli noussutkin. Kannatti käydä se keikka, Simo nauraa muistoilleen.
Terveisiä hallitukselle
Simo toteaa suoraan, että suurin syy hänen taksiyrityksensä lopettamisen taustalla oli uusittu taksilaki.
Häntä harmittaa uudessa laissa erityisesti se, että heikoimmat taksia tarvitsevat asiakkaat kuten sairaat ja vanhukset kärsivät uudistuksesta eniten.
– He jotka tarvitsevat yhteiskunnan maksamia taksikyytejä, niin heidän saamansa palvelu on heikentynyt todella paljon. Hinnat on kilpailutettu todella tiukaksi ja se näkyy valitettavasti myös siinä laadussa, mies harmittelee.
Liikennepalvelulain uudelleenarviointi on merkattu hallitusohjelmaan. Kela-kyydit ovatkin yksi asia, josta Simo haluaa lähettää terveisiä hallitukselle.
Lisäksi hän haluaisi, että valvontaa alalla lisättäisiin.
– Kaikille pitäisi olla samat säännöt. Taksien valvontaa pitäisi tiukentaa, koska en jaksa uskoa, että tällä hetkellä kaikkia yrittäjiä valvotaan tasapuolisesti, hän sanoo ja jatkaa:
– Jos hinta kyydissä on alle kympin ja kyyti kestää 15 minuuttia, niin kyllä joltakin jää rahat saamatta: on se sitten verottaja tai kuljettaja tai joku, mutta ei se ihan terveeltä kuulosta.