Helsinkiläinen taksiyrittäjä Timo Niemi on turhautunut taksialan vallitsevaan tilanteeseen, jota on julkisuudessakin pyöritetty taksiuudistuksen voimaantulosta lähtien.
Niemi on niin sanottu "villi" eli uusi pienyrittäjä, joka ajaa itse yhtä taksiautoaan. Oikeastaan miehen tarkoituksena oli tarjota työpaikka taksiliitteen ensi kuussa saavalle pojalleen, mutta entinen taksikuski halusi kokea ajamisen vielä sitä ennen itsekin.
Vuodesta 1996 lähtien taksia Helsingissä ajanut mies katsoo nykytilannetta surullisena.
– Meitä uusia yrittäjiä mollataan koko ajan ja yritetään mustamaalata. Siinä pyritään tuhoamaan meidän toimeentulo. En ymmärrä, mitä järkeä siinä on!
Katso video: Taksiala vapautui, mikä muuttui? Juttu jatkuu videon jälkeen.
8:57
Eivät kaikki ole huijareita
Mustamaalaukseen ovat osallistuneet miehen mukaan jotkin isot taksialan toimijat ja jotkin mediat ovat antaneet heille paljon palstatilaa.
– Se näkyy tuolla tolpilla päivittäin. Meillä alkaa olla hankaluuksia saada asiakkaita, Niemi toteaa.
Asiakkaiden puute puolestaan saa aikaan sen, että kuljettajat turhautuvat, mikä voi johtaa yhteenottoihin.
Niemen mukaan ongelmaa on viime aikoina ollut erityisesti Helsingin satamissa, joissa taksijonossa ensin olleet uudet yrittäjät eivät ole päästäneet isojen taksifirmojen autoja ajamaan ohitseen asiakkaat kyydissä, koska eivät itse ole saaneet asiakkaita.
– Totta kai asiakas saa itse valita taksinsa, mutta eivät kaikki uudet yrittäjät ole huijareita ja rosvoja.
– Se ei tee hyvää koko taksialalle, jos siellä kuskit alkaa keskenään tapella.
"Autojen määrä levinnyt käsiin"
Niemi kertoo, että hänen etunaan toistaiseksi on ollut se, että hänellä on tyylikäs auto, siisti puku, ja hän on suomalainen mies, jonka vuoksi hän ei ole vielä menettänyt asiakkaitaan.
– Ikävä sanoa näin, mutta katson surullisena tilannetta kokonaisuutena.
Pienyrittäjien tilanne on vain pahentunut taksien sesonkiajan, pikkujoulukauden alla.
– Kyllä tämä menee koko ajan pahempaan suuntaan, kun autojen määrä lisääntyy. Ymmärrän tietysti isojen yritysten näkökulmasta, että siellä on pelko, kuinka paljon näitä uusia tulee.
– Mutta autojen määrä alkaa olla jo kriittinen, se on räjähdysmäisesti levinnyt käsiin. Kun määrä vain lisääntyy, konfliktit eskaloituvat.
Katso video: Taksiluvan hakijoissa kokemattomia kuljettajia! Juttu jatkuu videon jälkeen.
2:11
Ongelmia puolin ja toisin
Tilanteessa voi nähdä vikaa kummallakin puolella, niin uusissa kuin "vanhoissakin".
Osa "villeistä" pyrkii luomaan uskottavuutta, muun muassa kopioimalla isojen yritysten kaltaisia logoja tai nimiä sekä teippaamalla taksikupuun isojen toimijoiden tilausnumeroita, jotka eivät oikeasti merkitse mitään.
– Kyllä niitä näkee ihan päivittäin, Niemi kertoo tilanteesta.
Toisaalta taksimäärien kasvaminen heijastuu myös siten, etteivät isojen yritysten taksit halua ajaa lyhyitä matkoja pienten katteiden vuoksi. Tai sitten hintana on reilusti matkaan nähden suhteutettuna kalliimpi keikka.
– Eihän siinä ole mitään järkeä, että rautatieasemalta Myyrmäkeen maksaa 120 euroa 15 kilometrin matkalta, mies tuhahtaa.
"Jollain tavalla pitäisi saada tolkkuihin"
Niemen mukaan taksiuudistus meni siinä vikaan, ettei taksiyrittäjiä kuultu riittävästi.
Mies itse olisi kannattanut hintakattoa ja mittarin pakollista käyttämistä. Myöskään paikallistuntemuskokeen poistuminen ei saa kiitosta. Kärsijänä on Niemen mukaan asiakas.
– Navigaattorit eivät näytä aina halvinta reittiä asiakkaalle.
Isoista ongelmista mies on oman näkemyksensä kertonut liikenneministeri Anne Bernerille, Trafille sekä Suomen taksiliitolle, mutta muutosta ei hänen mukaansa toistaiseksi ole luvassa.
– Ensimmäiseksi olen ehdottanut, että meidät "villit" pitäisi myös numeroida jollain tavalla, että meidät pystyisi tunnistamaan.
Toisena hän ehdotti yleisen taksitarkastajan viran perustamista, mutta ajatus kaatui siihen, että tarkastajalle olisi pitänyt antaa poliisin valtuudet.
– Minulla ei ole asian ratkaisemiseksi mitään keinoja, mutta jollain tavalla tämä pitäisi saada tolkkuihin! mies päättää.