Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää taksiliikenteeseen isoja muutoksia. Taksitoiminta edellyttää vastaisuudessakin taksiliikennelupaa, mutta lupa myönnettäisiin vastaisuudessa yritykselle, kun se on nyt kuljettaja- ja autokohtainen.
Muutos mahdollistaa Bernerin mukaan sen, että yritykset pääsevät kasvamaan. Tarkoituksena on myös luopua taksien määrän säännöstelystä ja siitä, että takseilla on asemapaikkavelvoitteita. Näin taksi voisi vastaisuudessa ottaa asiakkaan kyytiinsä mistä tahansa ja taksin saisi myös lennosta.
Taksinkuljettajalta edellytettäisiin ajo-oikeutta ja sitä, ettei hän ole syyllistynyt rikoksiin tai rikkeisiin.
– Taksin tulee huolehtia matkustajansa turvallisuudesta Tämä tarkoittaa sitä, että paitsi kuljettajan rikostausta tarkistetaan, huolehditaan myöskin siitä, että meillä on aidosti mahdollisuudet huolehtia siitä, että hinnoittelu on avointa, Berner kertoi tiedotustilaisuudessa.
Taksiyrittäjille oikeus päättää hintansa itse
Tarkoituksena on uudistaa myös taksien hinnoittelua. Valtioneuvoston sijaan taksiyritykset saisivat itse määritellä hintansa, eikä enimmäishintoja olisi määritelty. Takseilla olisi velvollisuus ilmoittaa hintansa etukäteen. Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille tulisi mahdollisuus puuttua hinnoitteluun. Trafi myöntäisi myös taksiluvat.
– Haluamme aidosti huolehtia siitä, että taksiyrittäjä voi monipuolistaa omaa palveluaan yhdistämällä kuljetuksiinsa vaikka lääkkeitä, postinkuljetusta tai tavarankuljetusta.
Taksiliikenteen uudistukset sisältyvät lakiluonnokseen liikennekaaresta, joka lähtee tänään lausuntokierrokselle. Laki pitää sisällään erilaisia liikenneuudistuksia teiden rakentamisesta eri liikennemuotoihin. Tarkoituksena on Bernerin mukaan muodostaa yhtenäisiä matkaketjuja.
Pientä toimintaa myös ilman lupaa
Pienimuotoinen kuljetustoiminta tulisi mahdolliseksi myös ilman lupaa. Kuljettaja saisi kerryttää enimmillään vuodessa 10 000 euron liikevaihdon, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloksi.
Taksiliikenteen uudistukset sisältyvät lakiluonnokseen liikennekaaresta, joka lähtee tänään lausuntokierrokselle. Laki pitää sisällään erilaisia liikenneuudistuksia teiden rakentamisesta eri liikennemuotoihin. Tarkoituksena on Bernerin mukaan muodostaa yhtenäisiä matkaketjuja.
Tarkoituksena on lisätä liikenteen digitalisaatiota. Esimerkiksi suljettuja lippujärjestelmiä ei enää sallita, vaan tietojen mm. pysäkeistä ja hinnoista pitäisi olla avoimesti kaikkien saatavilla. Avoimuuden vaade koskee Bernerin mukaan myös Uberia.