Taksiliikenne sisältyy liikennekaareen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotustilaisuudessaan hallituksen ratkaisusta. Bernerin ajama liikennekaari eli liikennettä koskeva yhtenäislainsäädäntö on herättänyt kiivasta keskustelua erityisesti taksitoiminnan osalta.
1:07
Nyt syntyneen hallitussovun mukaan taksitoiminnan sääntelyä väljennetään, mutta monia taksiyrittäjien vastustamia osioita on jätetty pois.
Bernerin mukaan kaikki kyytejä välittävät operaattorit kuten Uber toimivat "samoilla pelisäännöillä avoimessa tietorajapinnassa ja luvanvaraisilla lähtökohdilla".
Jatkossa taksiliikennettä voisi harjoittaa kuka tahansa laissa säädetyt lupaehdot täyttävä toimija, sillä taksikiintiöistä luovuttaisiin. Taksilupa olisi yrityskohtainen, minkä lisäksi kuljettajalta vaadittaisiin ajolupa.
Toimijoiden olisi ilmoitettava asemapaikkansa ja päivystysaikansa eli pääasiallinen toiminta-alueensa ja palveluaikansa. Taksi voisi kuitenkin uudistuksen myötä jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikkansa ulkopuolelta, ja muilta paikkakunnilta voidaan tulla paikkaamaan kysyntää toiselle paikkakunnalle.
2:22
"Erinomaista että etenee"
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps) pitää erinomaisena asiana, että liikennekaari nyt etenee.
Perussuomalaiset ja Keskusta, erityisesti ulkoministeri Timo Soini (ps) ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, ehtivät keväällä ajautua jyrkästi eri linjoille liikennekaaren suhteen.
– Varsinkin maaseudun liikenneyhteydet olivat huolenamme uudistusta tehtäessä. Taksi on usein joukkoliikenneketjun ensimmäinen toimija. Luotettava taksijärjestelmämme ja jo valmiiksi alan vahva digitalisaatio mahdollistavat maaseudulla asumisen ja yrittämisen osaltaan tulevaisuudessakin. Sen vuoksi pidimme tiukasti kiinni siitä, ettei taksiliikennettä täysin vapauteta, se säilyy luvanvaraisena, Jalonen kuvailee.
"Tämän kanssa voi elää"
Hallitus on päässyt sopuun siitä, että taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Bernerin mukaan taksien enimmäishinnan vahvistaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jos se on välttämätöntä.
Liikennekaari tulee kokonaisuudessaan voimaan heinäkuun alussa 2018.
Liikennevaliokunnan jäsen, kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk) kertoo, että alkuperäiseen esitykseen saatiin läpi monia tärkeitä muutoksia.
– Taksilupien määräkiintiöistä luovutaan, eli takseja voi tulevaisuudessa olla paljon enemmän. Vastustin tätä aluksi, mutta nyt viilatun esityksen kanssa voi elää. Kilpailua ei kuitenkaan vapauteta kokonaan, Alatalo sanoo.
– Iso ilonaihe on taksiyrittäjille se, että niin sanotut kymppitonnin taksiautoilijat pudotettiin esityksestä pois.
Alun perin oli tarkoitus, että kuka tahansa olisi voinut ryhtyä ajamaan taksia 10 000 euron ansaintasummaan asti.
Monet kansanedustajat ovat vastustaneet ajatusta taksien asemapaikkavelvoitteen poistumisesta. Alatalon mukaan tässä on päästy kompromissiin. Pääasiallinen asemapaikka säilyy ja taksin on ilmoitettava, milloin se päivystää.
Lisäksi taksin kotipaikan pitää olla Suomessa. Esimerkiksi taksiautoilijat eivät voi tulla Virosta tekemään päivän keikkaa Suomen puolelle perustamatta Suomeen yritystä.