Liikennevaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä laiksi liikenteen palveluista.
Aiemmin liikennekaarena tunnetun uudistuksen ensimmäinen vaihe koskee takseja sekä henkilö- ja tavarankuljetuksia. Näin taksikuskien sääntely on vapautumassa ensi vuoden heinäkuusta alkaen.
Taksikuski pääsee helpommin liikkeelle
Uudistuksessa luovutaan taksien määrä- ja hintasääntelystä sekä asemapaikkavelvoitteesta. Taksinkuljettajan pitää käydä kokeessa kuten nykyisinkin, mutta ennen koetta ei tarvitse käydä jatkossa mitään kurssia. Kokeen lopullista muotoa ei kuitenkaan ole vielä päätetty.
Taksiyrittäminen säilyy Suomessa luvanvaraisena. Taksiliikenneluvan lisäksi kuljettajilta vaaditaan ajolupa.
Valiokunnassa väännettiin ammattimaisen kuljettajan määritelmästä. Mietinnössä ammattimaisella kuljettamisella tarkoitetaan tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan tehtyä kuljettamista. SDP kritisoi vastalauseessaan, että ammattimaisen kuljettajan määritelmän pitäisi olla pelkkä korvausta vastaan toimiminen, jolloin tulkinnanvaraa tulonhankkimistarkoituksesta ei jäisi.
SDP ja vasemmistoliitto esittävät vastalauseessaan taksiliikenteen sääntelyn jättämistä täysin ennalleen.
Valiokunta lisäsi valvontaoikeuksia
Mietintö ei vaadi taksilta enää taksamittaria, vaan myös viranomaisen hyväksymä auton liikkeeseen perustuva laskutustapa hyväksytään, kunhan verottaja saa tarvittavat tiedot.
Liikennevaliokunnan jäsen Jukka Kopra (kok.) sanoo, että käytännössä taksien ja Uberin kaltaisten kyydinjakopalveluiden pitää antaa tietonsa verottajan käyttöön, mutta taksamittaria ei vaadita.
-Taksiliitolla on Valopilkku, johon voi myös lisätä maksamisen. Jos sen rajapinnan avaa verottajalle, se voi korvata taksamittarin, Kopra sanoo.
SDP ja vasemmistoliitto kritisoivat linjausta, sillä oppositiopuolueiden mielestä takseilta pitäisi jatkossakin vaatia taksamittarit.
Kopran mukaan taksinkuljettaja voisi hoitaa laskutuksen myös toiminimen kautta tai henkilökohtaiselle tilille.
Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen valvontaoikeuksia valiokunta käsitteli jo aiemmin, ja esitykseen palautettiin esimerkiksi poliisin oikeudet kuljetuksen keskeyttämiseen ja tiettyihin muihin valvontatehtäviin.
Muuttuuko palvelun hinta ja laatu?
Taksimatkoille ei säädetä maksimihintaa, mutta asiaan voidaan liikennevaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps.) mukaan tarvittaessa puuttua. Kopra uskoo, että uusia kyytipalveluita syntyy, joten nykyisten pitää muuttua pysyäkseen kilpailussa mukana.
-Uskon, että tarjontaa on paremmin tarjolla missä tarvitaan, kansalaisten kuljetuspalvelut paranevat ja kyydin hinta laskee, Kopra arvioi.
SDP ja vasemmistoliitto ovat täysin eri linjoilla. Liikennevaliokunnan jäsen Satu Taavitsainen (sd.) uskoo maaseudulla palveluiden vähentyvän, kun asemapaikkavelvoitteesta luovutaan. Hän myös uskoo hintojen nousevan, jos yhdelle alueelle jää yksi taksien monopoliyritys ja hintasääntelyä ei ole. Taavitsaisen mukaan hallituspuolueiden rohkeus ei riittänyt lakipykälien muuttamiseen, joten valiokunnan viilaukset jäivät perusteluteksteihin.