Taksiyhtiö Lähitaksin uudistetussa koulutusohjelmassa yrityksen uusien kuljettajien ajotapa laitetaan ammattilaisten syyniin. Tavoitteena on kuljettajien vaarallisen ajotavan kitkeminen.
"Median toistunut uutisointi" sekä asiakkailta saatu palaute ovat saaneet Lähitaksin ryhtymään toimenpiteisiin kuljettajakoulutuksensa kehittämiseksi.
Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen katsoo, että taksien luotettavuus ja asiakasturvallisuus on heikentynyt nykyisen, vuonna 2018 voimaan astuneen taksilain myötä.
– Nykyinen taksiliikennelaki ei vaadi mitään koulutusta taksinkuljettajan ammattiin, Pentikäinen jyrähtää Lähitaksin tiedotteessa.
Lue myös: Reijo liimasi Ku Klux Klanin tarran taksiinsa – Lähitaksi käy vähintään arvokeskustelun
Pentikäinen on huolissaan myös uudistetusta ajokorttilaista, jossa on aiempaa vähemmän pakollista ajo-opetusta.
Alalle pääsee nyt aiempaa helpommin
Heinäkuun alussa vuonna 2018 voimaan astunut lakimuutos höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä Suomessa.
Uudistus helpotti alalle tulemista, sillä taksilupien kiintiöistä luovuttiin, eikä taksiyrittäjiltä vaadittu enää yrittäjäkoulutusta. Myös hinnoittelu vapautui, ja kuljettajille asetettavia vaatimuksia kevennettiin.
Taksiyrityksille laki antoi mahdollisuuden päättää itse esimerkiksi toiminta-alueesta ja -ajoista sekä hinnoittelusta.
Jopa liikennemerkkien tuntemuksessa parannettavaa
Jokainen yhtiön kuljettajakurssille osallistuva tulee käymään syksystä alkaen läpi kokemustasostaan riippumatta ammattilaisten valvoman ajotavan arvioinnin. Kokelaan on osallistuttava myös ajovalmennukseen.
Lähitaksin koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahden mukaan taksinkuljettajan tulee olla liikenteessä rauhallinen ja ennakoiva. Näin ei aina kuitenkaan ole.
– Ajotavan arvioissa olemme huomanneet, että yllättävän monilla on liikennemerkkien tuntemus hyvin hataralla pohjalla. Toisinaan auton tekniikkaa ei tunneta, tai ajotapa voi olla liian aggressiivinen, Tervalahti toteaa.
Ajotapansa arvioitiin voi joutua myös kokeneempikin kuljettaja, mikäli asiakaspalaute antaa siihen aihetta. Lähitaksi ei kiistä, etteivätkö kokeneetkin kuljettajat voisi sortua virhearviointeihin, kuten punaisia päin ajamiseen tai ylinopeuteen.
– On tärkeää, että asiakkaat antavat aktiivisesti palautetta varsinkin negatiivisista kokemuksista. Palautteiden perusteella pystymme puuttumaan kuljettajan toimintaan, toimitusjohtaja Pentikäinen selventää.
Lähes joka kolmas kuskikokelas kompuroi kielitaitotestissä
Lähitaksi kiristää myös kielitaitovaatimuksiaan osana kuljettajakoeuudistustaan.
– Arvioimme aiempaa laajemmin myös kirjoitetun tekstin ymmärrystä, koska työohjeet tulevat kuljettajillemme kirjallisina ja niiden ymmärtäminen on entistäkin tärkeämpää, Tervalahti kertoo.
Lähitaksi sanoo hylkäävänsä noin 30 prosenttia kurssille hakeneista kuljettajista kielitestien perusteella.
Lähde: Lähitaksi