Tässä on Suomen surkein kylätie – liikenneministeri Harakalle luovutettiin astetta erikoisempi kuvakalenteri: "Ei pääse unohtumaan"

4:45img
Suomen teiden kunto rapistuu vauhdilla. Mitä asialle on tehtävissä?
Julkaistu 25.11.2022 14:43

Ville Järveläinen

Suomen Kylät ry ja Suomen Tieyhdistys ry etsivät lokakuussa Suomen surkeinta kylätietä kuvakilpailulla. Voittaja löytyi lopulta Siikajoelta. Kilpailuun lähetetyistä teiden kunnon osoittavista kuvista koottiin kuvakalenteri, joka luovutettiin liikenne- ja viestintäministerille.

Suomen surkein kylätie löytyy Pohjois-Pohjanmaan Siikajoelta. Siikajoentien (maantie 807) soraiselta osuudelta otettu kuva osoittaa, kuinka kammottavaan kuntoon tie on päässyt. Kantavuus on pettänyt, ja auto on vajonnut monttuun pohjaansa myöten.

Tieosuuden suurin sallittu nopeus on sen surkeasta kunnosta huolimatta 80 kilometriä tunnissa.

– Aina se on ollut kuoppainen, ja sen kanssa on eletty, mutta nyt kunto on suorastaan romahtanut. Isoimmat kuopat ovat ulkopaikkakuntalaisille jopa vaarallisia, kertoo voittajakuvan ottanut Olli Alakorva.

olli alakorva suomen surkein kylätie

Tällä otoksella irtosi Suomen surkein kylätie -kilpailun voitto.

Lue myös: Asiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"

Vähäliikenteinen tie

Suomen Tieyhdistys haastatteli Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen yksikön päällikköä Risto Leppästä tiedotteeseensa. 

– Kyseessä on ELY-keskuksen ylläpitämä vähäliikenteinen soratie, jonka liikennemäärä on alle 100 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kuvan soratie on niin sanotusti rakentamaton tie ja kantavuudeltaan heikko, jonka rakennekerrokset eivät vastaa nykytarpeita, Leppänen totesi yhdistykselle.

– ELY-keskuksella on valitettavan vähän rahoitusta tehdä runkokelirikkokorjauksia suhteessa sorateiden laajuuteen ja kunnostustarpeisiin. Myöskään päällysteiden uusiminen alemmalla verkolla ei ole mahdollista nykyisellä rahoituksella, Leppänen jatkoi.

Kyläteiden huonolla kunnolla pelätään olevan vaikutusta muun muassa viranomaisten ensivasteaikoihin.

Ministerille kuvakalenteri

Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen kertoo tiedotteessa, että nykyinen budjettirahoitus ei riitä teiden kuntoon laittamiseen ja kunnossapitämiseen.

Raitasen mukaan murenevat päällysteet ja huonokuntoinen soratietieverkko ovat monin paikoin ylisukupolvisia kokemuksia.

– Tienpitäjät tekevät vähällä rahalla sen mikä on tehtävissä. Nyt tarvitaan päättäjiltä lisää rahaa, Raitanen jatkaa.

Lue myös: Ajoitko monttuun ja nyt autosi ohjaus tuntuu hassulta? Tästä on todennäköisesti kyse

Suomen Kylät ry:n toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto kertoo tiedotteessa, että kilpailu tekee näkyväksi "maaseudun infran arkirealismin". Kilpailuun tulleista kuvista koottiin kuvakalenteri, joka luovutettiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.) ja pyydettiin laittamaan liikenneministerin työhuoneeseen.

– Jotta tilanne ei pääse unohtumaan, Koivisto näpäyttää.

– Liikenneministeri otti kiinnostuneena vastaan seinäkalenterin. Kuvat ovat terveisiä kyläläisiltä. Vuodenaikojen mukaan näkyy kelirikkoa kyläteillä.  Liikenneministereille nämä ovat yleisiä palautteita. Hienoa, että maaseudun tiestön korjausvelkaa on kiritty Harakan tuella. Työtä vielä riittää, Koivisto toteaa.

kalenteri

Kuvakalenteri luovutettiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (oikealla) Lappeenrannassa lauantaina 19.11. Vasemmalla Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen ja keskellä Suomen Kylät ry:n toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto.

Lue myös: Näin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremmin

Lähteet: Suomen Tieyhdistys ry, Suomen Kylät ry

Tuoreimmat aiheesta

Teiden kunto