Teiden kunto on ollut tänä keväänä monin paikoin jopa poikkeuksellisen huono. Jos routavaurioon ajaneella autoilijalla on onnea matkassaan, ei autolle käy rysäyksestä huolimatta kuinkaan. Huonossa tapauksessa auto voi kuitenkin tarvita ammattilaisen apua.
Tielle syntyneeseen routavaurioon ajaminen voi hajottaa autosta monia asioita. Rengasrikko ei ole lainkaan harvinainen tapahtuma, kuten ei myöskään jousituksen tai iskunvaimentimen vaurioituminen.
Tänä keväänä routavaurioita on ollut tavallistakin enemmän. Routavaurioita aiheutuu, kun vesi valuu asfaltin huokosista syvemmälle päällysteen sisään ja lämpötilan laskiessa jäätyy.
– Päällysteiden pintavauriot ovat jo nousseet ilmiöksi pääkaupunkiseudulla, mutta suuressa osassa maata vallitsevat vielä tasaiset talvikelit. Haasteiden odotetaan kuitenkin siirtyvän kevään edetessä yhä pohjoisemmaksi, teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola kertoi Väyläviraston tiedotteessa helmikuussa.
Lue myös: Auton ei missään nimessä kuulu tehdä ajaessa näin – muutaman kympin toimenpiteellä voi välttää monet harmit
Olemme kertoneet aiemmin muun muassa siitä, kuinka nopeusrajoituksia on jouduttu vaurioiden vuoksi laskemaan sekä siitä, millä perusteilla korjauksiin varattuja määrärahoja jaetaan.
Tämä on monttuun ajamisen tavallisin seuraus
Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko kertoo yhtiön tiedotteessa, että routavaurioon ajamiselta voi olla vaikea välttyä esimerkiksi kuoppien suuren määrän tai vastaan tulevan liikenteen vuoksi.
– Pahimmassa tapauksessa esimerkiksi auton jousitus, iskunvaimentimet tai pyöräntuenta saattaa vahingoittua. Myös rengas ja vanne voivat joutua koville. Tavallisinta on kuitenkin, että ohjauskulmat menettävät säätönsä, Alanko sanoo.
Syvään kuoppaan ajamisen jälkeen on Alangon mukaan syytä seurata auton käyttäytymistä. Jos auto tuntuu puoltavan oikealle tai vasemmalle tai ajaminen tuntuu yleisesti ottaen epävakaalta, voi kyse olla muuttuneista ohjauskulmista.
– Jos vääriä ohjauskulmia ei säädetä, renkaat voivat kulua epätasaisesti ja pyöräntuennan osat joutuvat kovemmalle rasitukselle, Alanko kertoo tiedotteessa.
Väärät ohjauskulmat voivat heikentää auton pitoa, mikä taas vaikuttaa suoraan liikenneturvallisuuteen. Ne voivat myös lisätä auton kulutusta, mikä ei polttoaineiden nykyisellä hintatasolla ole Alangon mukaan vähäpätöinen asia.
Mikäli autonsa hajotti monttuun, ei korvaushakemuksen kanssa kannata aikailla. Väylävirasto ja ELY-keskus ovat ohjeistaneet, kuinka tällaisessa tilanteessa tulee toimia.
Lue myös: Mistä löytyvät Suomen huonokuntoisimmat tiet? Lähetä meille kuva!
Lähteet: Vianor, Väylävirasto