Saksalainen Der Spiegel -lehti on selvittänyt tuoreessa (5.9.) numerossaan Syyriasta Eurooppaan pyrkivien pakolaisten reittejä ja matkan järjestäjiä sekä ihmissalakuljettajien hintoja. Tässä lyhennetty ote laajasta artikkelista.
Matka Syyriasta läntiseen Eurooppaan kulkee tasankojen, metsien kaupunkien ja kylien kautta. Se on 3-4 000 kilometrin kidutus veneissä, busseissa junissa ja jalan. Matkalla on piikkilankaa, muureja ja merta.
Ihmiskauppaa Balkanin varrella voi kuvata matkatoimistojen verkostoksi, joka koostuu hyvin organisoiduista konserneista pikkutoimistojen kautta yksityisyrittäjiin.
Matka voi alkaa esimerkiksi Istanbulista. Yasin, 29, on kotoisin Damaskoksesta ja puhuu hämmästyttävän avoimesti työstään. Hänen tehtävänsä on mainostaa maanmiehilleen kaduilla, kahviloissa ja syyrialaisissa kokoontumispaikoissa.
Yasin tuli itse Syyriasta puolitoista vuotta sitten ja löysi paikan ystävänsä kautta turkkilaisessa salakuljetusrenkaassa. Hänen verkostonsa kautta on valittavissa reitti joko Balkanin itäistä tai läntistä linjaa pitkin.
Rajanylitys Turkista Bulgariaan pakettiautossa maksaa 500 dollaria, matka Egeanmeren yli Kreikkaan kumiveneessä 1000 ja jahdissa 3000 dollaria. Lisämatka Saksaan on 4000 dollaria lisää. Lentolippu väärillä papereilla Frankfurtiin on 15 000 dollaria.
Ihmissalakuljettajat toimivat myös verkossa ja Facebookissa, mainostavat avoimesti ja jopa kännykkänumeroita jätetään halukkaille.
Verkosto hyvin organisoitu
Yasin ei ole koskaan tavannut verkoston korkeampia johtajia. Heillä on kuitenkin käytössään kymmeniä mainostajia, luottomiehiä, autonkuljettajia ja vartijoita niin Turkissa kuin Kreikassa ja Balkanilla.
Turkin poliisin mukaan liiketoiminta on muutaman turkkilaisen ja kurdien rikollisliigan käsissä ja Yasin kaltaiset pakolaiset hoitavat likaisen työn.
Yasinilta asiakkaat siirtyvät luottomiehille ja raha alkaa liikkua. Siirtoihin käytetään luottamukseen perustuvaa Hawala-käytäntöä, joka sivuuttaa pankit.
Luottomiehet toimivat kaupunkien valuutanvaihto- ja matkatoimistoissa ja jopa kultakaupoissa ja puhelunvälitystoimistoissa. Taskuun tulee lista salakuljetuksen yhteyshenkilöiden kontakteista eri maissa.
Belgrad – keskeinen etappi
Länsi-Balkanin keskeinen etappi matkalla Unkariin on Serbian pääkaupunki Belgrad.
Sen rautatieaseman lähellä oleva hotelli President on pakolaisten epävirallinen keskus. Varakkaammat yöpyvätkin siellä. Hotellin aulassa on matkanjärjestäjien – salakuljettajien – edustajia kolmen kännykän ja laitteiden kanssa, koska hotellin WLAN on ilmainen.
Salakuljettajien Porschet näyttäytyvät. Arabiaa puhutaan. Hinta vajaan 200 kilometrin matkasta Unkarin rajalle on jopa 1500 euroa. Hinta on viime viikkoina noussut, kun autoja ei ole tarpeeksi ja pakolaisia on paljon.
Kadulla kuuluu vihellys ja niin varakkaat kuin varattomatkin voivat löytää itsensä vierekkäin pakettiautosta johon tungeksitaan aseman parkkipaikalla.
Unkari on yrittänyt pystyttää Serbian rajalleen piikkilanka-aidan. Siinä on kuitenkin aukko kohdassa jossa rautatien kulkee Unkarin Szegedistä Serbian Suboticaan ja paikan nimi on Unkarin pakolaisleiri-uutisista tuttu Röszke.
Jos rajanylitys onnistuu, voi maksamalla salakuljettajille taas lisää jatkaa matkaa tähtilippukyltin taakse edemmäs Eurooppaan. Sinne vie moottoritie M5.