Tällainen on Ivalon onnettomuusajoneuvo: "Helposti ajettavia laitteita"

1311_netti_ivalo_ajoneuvo
Henkilöstön kuljetuksiin käytettävässä tela-ajoneuvossa saisi olla kyydissä enintään 17 henkilöä. Ivalon onnettomuusajoneuvon kyydissä oli 23 varusmiestä.MTV
Julkaistu 13.11.2024 17:49

Satu Koistinen

satu.koistinen@mtv.fi

Liikalasti ei yksin aiheuta tela-ajoneuvon kaatumista, arvioi Kainuun prikaatin huolto-osaston osastoupseeri, kapteeni Eino Kontiola. 

Kontiolan mukaan henkilöstön kuljetuksiin käytettävässä tela-ajoneuvossa saisi olla kyydissä enintään 17 henkilöä. 

– Jos puhutaan miehistön kuljetusajoneuvosta, jossa tilat on tarkoitettu henkilöstön ja varusteiden kuljetukseen, takavaunussa saisi olla 11 henkilöä ja etuvaunussa kuljettajan lisäksi viisi, Kontiola kertoo. 

Ivalon onnettomuudessa tela-ajoneuvon kyydissä oli 23 varusmiestä, joka on poliisin alkutietojen mukaan sallittua enemmän. Poliisi kertoi tutkivansa onnettomuutta liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä palvelusrikoksena.

Lue myös: Poliisi: Ivalon onnettomuusajoneuvossa oli liikaa ihmisiä 

1311_netti_ivalo

Onnettomuus tapahtui rajajääkärikomppanian ampumaharjoituksen yhteydessä Ivalossa. Kuva Kerttuvaaran ampumakenttäalueen edustalta.

Millaisesta ajoneuvosta on kyse? 

Kontiolan mukaan tela-ajoneuvot ovat yleisesti "helposti ajettavia laitteita". Ne ovat runko-ohjattavia ja ajoneuvossa ei ole kääntyviä renkaita. 

Ylen mukaan Ivalossa onnettomuuteen joutunut ajoneuvo on ruotsalaisvalmisteinen BV 206 -telakuorma-auto.

Puolustusvoimien mukaan ajoneuvo sopeutuu arktisen alueen vaikeisiin lumiolosuhteisiin erinomaisen maastoliikkuvuuden myötä. BV 206:n lisäksi Puolustusvoimilla on käytössä suojattu tela-ajoneuvo BV308, tela-ajoneuvo NA-120 GT ja kranaatinheitintela-ajoneuvoja.

Puolustusvoimien sivuilla käy ilmi, että kyseisessä tela-ajoneuvossa saisi matkustaa korkeintaan 17 henkilöä.

Tela-ajoneuvot eivät Kontiolan mukaan kulje taajama-alueen yleisrajoituksia kovempaa.

– Tela-ajoneuvon rakenteellinen maksimiajonopeus on 50 kilometriä tunnissa, mutta lainsäädännöllisesti nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa, Kontiola kertoo. 

Liikalasti ei yksin aiheuta kaatumista

Kontiola ei ota kantaa Ivalossa tapahtuneen onnettomuuden syihin. Sen sijaan hän kertoo MTV Uutisille, että yleisesti äkkinäinen ajoliike voi olla syy tela-ajoneuvon kaatumiseen. 

– Onnettomuuksiin vaikuttavat keliolosuhteet ja nopeus. Tela-ajoneuvo voi mennä nurin, jos se ajetaan liian kaltevalle pinnalle. Käytännössä se on kuljettajan virhe, jos on liikaa vauhtia tai ajoneuvo ajetaan liian kaltevalle pinnalle, Kontiola sanoo. 

Lue myös: Liikenne on varusmiehen pahin riski – tällaisia ovat viime vuosien vakavimmat onnettomuudet

Poliisin mukaan telakuorma-auto ajoi hiekkatiellä, jossa keliolosuhteet olivat normaalit.

– Tapahtumapaikan tieosuudella ei ole ollut lunta tai jäätä, poliisi sanoo. 

Kontiola ei usko, että kuuden henkilön liikalasti voisi yksin aiheuttaa ajoneuvon kaatumisen. Kyseessä on kuitenkin huomattava ylikuorma. 

Kontiolan mukaan ajoneuvoa käyttävät varusmiehet saavat tela-ajoneuvon kuljettamiseen koulutusta ja henkilökunta myös valvoo ja tarkastaa kuljetuksia harjoitusten aikana.

– Kaikissa kuljettajakoulutuksissa turvallisuuden varmistaminen on tärkeää. Kuljettajakoulutuksessa ja opetuksessa opetetaan, kuinka monta henkilöä saa tela-ajoneuvossa olla, Kontiola vahvistaa. 

0:44img

VIDEO: Katso 40 sekunnin tiivistys uutisesta.

Lue myös: 23 varusmiestä onnettomuudessa Ivalossa – telakuorma-auto kaatui ampumaharjoituksessa

Tuoreimmat aiheesta

Ivalo