Huonoja tuloslukuja parina viime vuonna antanut halpalentoyhtiö Norwegian vakuuttaa, että yhtiön talousvaikeudet on selätetty. Yhtiön varatoimitusjohtaja vakuuttaa, että matkustajien ei tarvitse olla huolissaan lennoistaan. Hänen mukaansa Norwegianin omistamissa koneissa ei ole raportoitu teknisistä ongelmista.
Norwegianin tulos on painunut tappiolle kahtena viime vuonna ja tällä viikolla määrätyn Boeing 737 Max -konetyypin lentokiellon on arveltu pahentavan yhtiön taloustilannetta entisestään. Norwegianilla on 169 lentokoneen laivasto. Näistä 18 on nyt lentokieltoon asetettuja koneita.
Turmakonetyyppi lentokiellossa
Etiopian viikonloppuinen tuhoisa lentoturma on aiheuttanut epäilyjä Max-koneiden turvallisuudesta. Varotoimenpiteenä lukuisat valtiot ovat määränneet kyseisen konetyypin toistaiseksi lentokieltoon.
Viimeisimpänä suurista länsimaista lentokiellon määräsi Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA, joka ilmoitti asiasta toissa päivänä.
Tuolloin konevalmistaja Boeing suositti itsekin 737 Max 8 -koneen pitämistä toistaiseksi maassa. Tänään FAA arvioi lentokiellon jatkuvan ainakin toukokuuhun asti.
Norwegianin strategisesta kehittämisestä vastaava varatoimitusjohtaja Tore Østby sanoo, että lentokiellolla on toistaiseksi ollut vain vähän vaikutusta Norwegianin matkustajiin.
– Olemme selvinneet aika vähillä peruutuksilla. Olemme pystyneet viemään matkustajat määränpäihinsä uudelleenjärjestelemällä lentoja. Boeingin lentokielto on Norwegianilla vaikuttanut päivittäin vain vajaan tuhannen matkustajan matkoihin. Meillä on päivittäin noin 100 000 matkustajaa, Østby sanoo MTV Uutisille.
Østby sanoo, että Norwegianin omistamissa Max-koneissa ei ole raportoitu ongelmia.
– Mikään ei viittaa siihen, että Norwegianin koneissa olisi jotakin vialla. Koneet ovat maassa vain varotoimenpiteenä, jota olisimme sataprosenttisen varmoja turvallisuudesta.
Norwegian käyttää omia alikäytössä olevia koneitaan
Østbyn mukaan yhtiö on selvinnyt tilanteesta suuremmitta ongelmitta käyttämällä omia alikäytettyjä lentokoneitaan.
Yhtiön suunnitelmissa ei ole vuokrata uusia koneita korvaamaan käyttökiellossa olevia 737 Maxeja.
– Käytämme oma lentokoneitamme, jotka ovat olleet alikäytössä nyt sesongin ulkopuolisena aikana. Kun sesonki tulee, lykkäämme vanhojen lentokoneidemme myyntiä, jos 737 Maxin lentokielto on vielä voimassa. Lentokielto on tietysti epätavallisen tilanteen aiheuttama varotoimi. Toivomme tietysti, että tämä tilanne olisi pian ohi, Østby sanoo.
Koneiden myynti on osa laivaston uusimista
Norwegian on aiemmin ilmoittanut myyvänsä osan lentokoneistaan. Østby sanoo, että koneita myydään, koska yhtiö haluaa korvata vanhoja 737-800 -koneita.
Tällä hetkellä Norwegianin laivastosta suurin osa eli 118 kappaletta on 737-800 -koneita. 18 Maxin lisäksi lavastoon kuuluu myös Boeing 787 Drealinereitä yhteensä 33 kappaletta.
– Myynneissä on kyse laivastomme uudistamisohjelmasta. Korvaamme vanhoja 737-800 koneita Maxeilla. Se on on paljolti sama lentokone kuin 737-800, se on vain päivitetty versio.
Norwegian ilmoitti eilen vaativansa lentokonevalmistaja Boeingilta korvausta tulonmenetyksestä, jonka 737 Maxien lentokielto aiheuttaa. Vaatimus tehtiin ennen kuin Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA määräsi myös Yhdysvaltoja koskevan lentokiellon Maxeille.
Korvausvaatimuksesta pitää keskustella, jos Maxista löytyy vikaa
Østbyn mukaan vielä on liian aikaista arvioida, johtaako korvausvaatimus mihinkään.
– Sitä on liian aikaista sanoa, koska nykyinen lentokielto on vasta varotoimenpide. Meidän täytyy keskustella korvausvaatimuksesta uudelleen, jos lentokielto jatkuu pitkään. Jos koneessa on jokin vika, joka täytyy korjata, niin meidän on tietysti keskusteltava siitä koneen valmistajan kanssa.
Boeing kertoi tänään myös pysäyttävänsä toistaiseksi Boeing 737 Max 8 -koneen toimitukset tilaajille. Yhtiö ei kuitenkaan aio lopettaa mallin valmistamista.
Boeing kertoi perjantai-iltana aikovansa päivittää turmakonemallin sakkauksenestojärjestelmän kymmenen päivän sisällä. Uutistoimisto AFP:n haastattelemat ilmailulähteet kertoivat, että päivtys oli tekeillä on ennen viimeisin tuhoisaa turmaa.
Jo viimevuotisen Indonesian lentoturman jälkeen ainakin neljä yhdysvaltalaista lentäjää oli raportoinut automaattiohjausta koskevasta ongelmasta, jossa koneen nokka kallistui yllättäen alaspäin pian nousun jälkeen.
Yhtiö uskoo voitolliseen tulokseen tänä vuonna
Norwegianin tulos on ollut tappiollinen kahtena viime vuonna. Østby selittää huonoa tulosta yhtiön nopealla kasvulla ja sen tekemillä mittavilla investoinneilla.
– Totuus on se, että Norwigian on kasvanut kannattavasti vuodesta 2002 vuoteen 2016 asti. Olemme investoineet paljon kahden viime vuoden aikana. Odotamme, että tämä vuosi tulee olemaan meille voitollinen.
Yhtiö ilmoitti syksyllä hakevansa 200 miljoonan euron säästöjä muun muassa lopettamalla kannattamattomia reittejä ja myymällä lentokoneitaan. Irtisanomisista ei ole toistaiseksi ilmoitettu. Yhtiö järjesti alkuvuodesta myös osakeannin, joka Østbyn mukaan oli menestys.
– Osakkeita ylimerkittiin lähes kolminkertaisesti. Meillä on tällä hetkellä varsin vahva taloudellinen asema, kun valmistaudumme tulevaan hitaampaan kasvuun.