Lentokonevalmistaja Boeing teki huhti–kesäkuussa noin kolmen miljardin dollarin nettotappion. Tulos on yhtiön historian huonoin vuosineljännes. Viime vuonna samaan aikaan yhtiö teki voittoa reilut kaksi miljardia dollaria.
Yhtiön heikko tulos johtuu pääasiassa 737 Max -konemallin ongelmista. Konemallin paluusta liikenteeseen ei vielä ole tietoa.
– Tämä on ratkaiseva hetki Boeingille. Jatkamme keskittyen kestäville arvoillemme turvallisuudesta, laadusta ja tinkimättömyydestä kaikessa mitä teemme, kun työskentelemme palauttaaksemme 737 Maxin turvallisesti palvelukseen, yhtiön toimitusjohtaja Dennis Muilenburg sanoo yhtiön tiedotteessa.
Miljardeja turmakoneen aiheuttamiin kustannuksiin
Boeingin myymien kaupallisten lentokoneiden toimitusmäärä puolittui toisella neljänneksellä. Yhtiö toimitti asiakkailleen huhti-kesäkuussa 90 lentokonetta, kun vastaava määrä vuotta aiemmin oli 194 lentokonetta.
Boeing kertoi viime viikolla varaavansa noin viisi miljardia dollaria turmakonemallinsa lentokiellon aiheuttamiin kustannuksiin. Kuluvaraus kohdistuu keskiviikkona julkistettuun toisen vuosineljänneksen tulokseen.
Yhtiö ei vielä ole antanut sellaista arviota koko vuoden tuloksestaan, jossa 737 Max -mallin ongelmat olisi otettu huomioon.
Ongelmat sekoittivat lentoyhtiöiden suunnitelmat
Boeingin 737 Max -koneet ovat olleet maailmanlaajuisesti lentokiellossa maaliskuun puolivälistä lähtien. Koneilla tapahtui lyhyen ajan sisällä kaksi tuhoisaa onnettomuutta, ensin Indonesiassa lokakuussa ja myöhemmin Etiopiassa maaliskuussa. Turmissa kuoli 346 ihmistä.
Koneiden paluulle liikenteeseen ei ole toistaiseksi tarkkaa aikataulua. Sanomalehti Wall Street Journal kertoi aiemmin heinäkuussa, että lentokielto voi jatkua ensi vuoteen saakka.
Lentoyhtiöistä muun muassa American Airlines ja Southwest Airlines ovat jo peruneet 737 Max -koneiden lentonsa ainakin marraskuuhun saakka.
Ryanair on ilmoittanut vähentävänsä ensi vuodelle suunniteltuja lentojaan, sillä se ei saa Boeingilta tilaamiaan lentokoneita sovitussa aikataulussa. Ryanair odottaa vastaanottavansa Boeingilta 30 uutta konetta 58:n sijaan ensi toukokuun loppuun mennessä. Suunnitelmien muuttuminen johtaa joidenkin Ryanairin lentokenttäkohteiden sulkemiseen, yhtiö kertoi viime viikolla.
Norwegian puolestaan odottaa, että Boeingin ongelmat aiheuttavat sille tänä vuonna yli 70 miljoonan euron kustannukset. Norwegianin laivastoon kuuluu 18 Boeingin konetta, jotka ovat toistaiseksi lentokiellossa.
Boeing kertoo myös lykänneensä kehitteillä olevan 777X-konemallin ensilentojen aikataulua ensi vuoden alkuun. Yhtiö viittaa tulostiedotteessa ongelmiin General Electricin valmistamien lentokonemoottorien kanssa.
Boeing pitää silti kiinni tavoitteesta, että ensimmäiset 777X-koneet pystytään toimittamaan asiakkaille ensi vuoden lopulla.