Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Ihmiset nyppivät vanhoista talvirenkaista nastoja irti ja tekevät niistä “kesärenkaita”. Onko tässä mitään järkeä? Miksi ei tai on?
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Vastaus: Ei ole. Vaikka lainsäädännön puitteissa on mahdollista ajaa vanhat nastarenkaat loppuun ”kesärenkaina” sen jälkeen, kun niistä on nastat kynitty pois, ei moiseen hölmöyteen pidä sortua. Sama pätee kitkarenkaiden käyttöön kesällä. Kummatkaan eivät ole ominaisuuksiltaan kesärenkaiden veroisia.
Talvirenkaat ovat talvirenkaita
Talvirenkaat – olivatpa ne sitten vanhat nastarenkaat tai kitkarenkaat – on ominaisuuksiltaan tarkoitettu talvikäyttöön. Niiden valmistuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota talvirenkaille tärkeisiin ominaisuuksiin, kuten jää- ja lumipitoon. Yleensä hyvän jää- ja lumipidon saavuttaminen tapahtuu märkäpito-ominaisuuksien kustannuksella.
Talvirengas lähtee vesiliirtoon huomattavasti kesärengasta alhaisemmassa nopeudessa. Myös talvirenkaan käytös kesäisessä äkkitilanteessa, kuten nopeassa väistössä, saattaa yllättää kuljettajan. Sellaista rengasta, joka toimisi erinomaisesti sekä kylmissä talvisissa olosuhteissa että lämpimissä ja kesäisissä olosuhteissa, ei ole olemassa.
Räjähdysvaara
Talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selkeästi pehmeämpi ja voimakkaammin lamelloitu. Pyöriessään se tuottaa ja varastoi runkoonsa lämpöä kesärengasta enemmän – erityisesti ajettaessa suunniteltua käyttötarkoitusta lämpimämmissä olosuhteissa. Pahimmillaan tämä kuumeneminen voi aiheuttaa renkaan eri komponenttien irtoamisen toisistaan, jolloin rengas saattaa äkillisesti räjähtää.
Talvikäyttöön suunnitellut tiheät lamellit myös murenevat helposti kesäkäytössä. Tästä aiheutuu epämukavaa tärinää, värinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton hallintaan ja matkustusmukavuuteen.
Myös nastanreikiin liittyvät omat riskinsä. Kun nastat on revitty irti renkaasta, menee niiden reikiin helposti pieniä kiviä. Kun edellisen kiven perässä menee seuraava, kaivautuu ensimmäinen kivi vähitellen teräsvöihin asti ja vaurioittaa renkaan rakennetta. Tällöin seurauksena saattaa olla renkaan räjähtäminen, joka maantienopeudessa on aina iso riski.
Uusi ajoissa – kuluta tasaisesti
Hanki kesärenkaiksi kesärenkaat. Niille laissa määritelty minimiurasyvyys 1,6 mm on aivan liian vähän. Renkaat tulisi uusia, jos kulutuspintaa on jäljellä alle 4 mm. Sen jälkeen renkaan vedenpoistokyky romahtaa olennaisesti ja vesiliirron riski kasvaa.
Ihanne olisi, että auton alla oleva rengassarja olisi mahdollisimman tasalaatuinen. Renkaat saa pidettyä tasalaatuisina ajamalla rauhallisesti ja huolehtimalla, että ohjauskulmat on oikein säädetty ja rengaspaineet ovat suositusten mukaiset. Renkaiden paikkaa auton alla kannattaa vaihtaa kausivaihtojen yhteydessä niin, että asentaa edellisen kesän eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen muuttamatta renkaan pyörimissuuntaa. Paljon ajavan kannattaa harkita tätä toimenpidettä myös ajokauden aikana.
Mikäli autossa on kaksi selkeästi kuluneempaa rengasta, on paremmat renkaat asennettava auton takapäähän - vetotavasta riippumatta. Jos renkaat asennetaan ohjeistuksen vastaisesti eli selkeästi huonommat auton takapäähän, murtuu pito ajossa ensin takapäästä. Tällöin auto lähtee sivuluisuun. Ilmiö on siis vastaava kuin vauhdissa nykäisisi takarenkaisiin vaikuttavasta seisontajarrusta.