Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Onko parempi ajaa talvikeleihin asti kuluneilla kesärenkailla vai vaihtaa parempikuntoisiin kitkoihin jo nyt?
Vastaus: Molemmat vaihtoehdot ovat huonoja. Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein.
Kesärenkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa huomattavasti, kun urasyvyys on kulunut alle neljään milliin. Aivan sakkorajoille, eli 1,6 milliin, ei renkaita siis kannata missään tapauksessa ajaa.
Lue myös: "Formularenkailla" ei mitään asiaa liikenteeseen – moottoripyöräpoliisi törmäsi pysäyttävään näkyyn
Kesärenkaiden tultua vaihtokuntoon, saattaa osalla autoilijoita juolahtaa mieleen ajatus kitkarenkaiden alle vaihtamisesta jo näin elokuussa. Sitäkään en lähtisi suosittelemaan.
Kitkarengas on tarkoitettu talviolosuhteisiin
Pohjoismaisiin oloihin tarkoitettu kitkarengas on talvirengas, joka on suunniteltu talviolosuhteisiin. Normaaliajossa kitkarengas saattaa tuntua ihan hyvältä talviolosuhteiden ulkopuolellakin, mutta yllättävissä tilanteissa, kuten voimakkaissa jarrutuksissa ja väistöissä, se yllättää käytöksellään kuljettajan herkästi.
Kitkarengas lähtee myös vesiliirtoon kesärengasta herkemmin ja yllättävämmin. Nämä käyvät hyvin ilmi Moottori-lehden tekemästä rengastestistä, jossa vertailtiin kesä- ja kitkarenkaan käyttäytymistä.
Testissä käytetty kitkarengas ei ollut uusi, mutta ei se ole sitä kysymyksen asettelussakaan – eikä uusikaan kitkarengas yllä kesärengaskaudella ominaisuuksiltaan lähellekään kesärenkaan tasoa.
Sanoisin, että jos on tahtotila ajaa kitkoilla, on oikea aika niiden alle laitolle, asuinpaikasta ja autonkäyttötarpeista riippuen, pääsääntöisesti lokakuun puolivälistä alkaen. Siihen asti ajelisin kesärenkailla – en tosin missään tapauksessa huonoilla sellaisilla.
Uusilla kesärenkailla syksyn sateisiin
Kysymyksessä esitettyjen vaihtoehtojen sijaan suosittelen varautumaan syksyn sateisiin ajokeleihin ja vetisiin ajouriin hankkimalla uudet kesärenkaat – olisihan sellaisten hankkiminen joka tapauksessa edessä tulevana keväänä.
Lue myös: Onko sinullekin syötetty pajunköyttä rengaspaineista? Älä lankea vaarallisiin harhaluuloihin
Hyvällä tuurilla kesärengassarjan saattaa jopa saada ostettua hieman edullisemmin näin käyttökauden loppupäässä kuin alussa. Samalla välttyy renkaiden vanteelle asennukselta ja tasapainotukselta ensi keväänä renkaanvaihtosesongin aiheuttamissa ruuhkissa.
Oikea tapa säästää: Maksimoi käyttöikä
Valitettavan usein ajatellaan, että perheen edullisemman niin sanotun kakkosauton renkaisiin ei kannata panostaa rahallisesti. Kuitenkin usein juuri tällä autolla kuljetetaan lapsia kouluun tai päiväkotiin. Vastaavasti myös hiljattain kortin saanut perheenjäsen istutetaan herkästi juuri tämän vanhemman auton ratin taakse. Yhtälö ei kuulosta järin viisaalta.
Jos yrittää säästää ajamalla huonoilla renkailla, säästää väärällä tavalla. Auto on kiinni tienpinnassa renkaiden varassa. Niiden välityksellä hoidetaan kiihdyttäminen, jarruttaminen ja ohjaaminen. Myös monien aktiivisten turvalaitteiden, muun muassa ajonvakautusjärjestelmän, toiminnan edellytyksenä on, että renkaan ja tienpinnan välissä olisi mahdollisimman paljon pitoa.
Säästöä voi sen sijaan hakea maksimoimalla rengassarjan turvallinen käyttöikä. Rengaspaineiden tarkastaminen säännöllisesti ja niiden pitäminen kuormituksen mukaisina, on hyvä alku siinä.
Kuljettaja voi myös ajotavallaan vaikuttaa renkaiden kulumiseen: Välttämällä voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä nopeaa ajoa kaarteissa, rampeilla ja risteyksissä renkaat kuluvat vähemmän. Osumat reunakiviin, routakuoppiin jne. saattavat puolestaan vaurioittaa rengasta niin, että se joudutaan uusimaan ennenaikaisesti.
Mikäli autossa on sama rengaskoko molemmissa päissä, on pyörien paikkaa järkevää vaihtaa säännöllisesti (etupyörät taakse ja takapyörät eteen, pyörimissuuntaa muuttamatta) noin 8 000–10 000 kilometrin välein.
Käytännössä monen talouden kilometrimäärillä riittää, että edellisenä kesänä edessä olleet renkaat laitetaan seuraavaksi kesäksi taakse jne. Näin rengassarja kuluu tasaisesti ja sillä pystyy ajamaan turvallisesti pidempään.