"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä?

6:20img
Julkaistu 20.04.2018 17:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin vaihdat renkaat autoosi

Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa oheisella Autoliiton videolla renkaiden oikeaoppiseen vaihtoon.

Kysymys: Täytyykö kuljettajan olla erityisen varovainen, jos on laittanut autonsa alle täysin uudet kesäkumit? Ovatko ne esimerkiksi hieman ajettuja liukkaammat?

Vastaus: Uudet renkaat vaativat sisäänajon, oli kyse sitten talvi- tai kesärenkaista.

Kun uutta rengasta asennetaan vanteelle, apuna käytetään asennusrasvaa. Asennusrasva kuivuu noin vuorokaudessa ja tänä aikana tulee välttää renkaan kuormittamista. Vasta asennusrasvan kuivuttua rengas pysyy vanteella tukevasti paikoillaan. Tämän vuoksi suositus on, että ensimmäisten 500 kilometrin ajan vältettäisiin voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.

Sisäänajon aikana myös renkaan liukas paistopinta karhenee. Vasta tämän jälkeen rengas alkaa pitää suunnitellulla tavalla. Huomionarvoista on, että rauhallinen ajotyyli säästää renkaita myös sisäänajon jälkeen.

Uusi rengassarja kannattaa kuluttaa tasaisesti. Näin renkaat pysyvät tasalaatuisina ja rengassarja kestää pidempään. Tasaisesti kuluneet renkaat ovat myös samaan aikaan uusimiskunnossa, jolloin alle saadaan taas tasalaatuiset, uudet neljä rengasta.

Renkaat saa pidettyä tasalaatuisina paitsi ajamalla rauhallisesti, myös huolehtimalla, että ohjauskulmat on oikein säädetty ja rengaspaineet ovat suositusten mukaiset. Renkaiden paikkaa auton alla kannattaa vaihtaa kausivaihtojen yhteydessä niin, että asentaa edellisen kesän eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen muuttamatta renkaan pyörimissuuntaa. Paljon ajavan kannattaa tehdä tämä myös ajokauden aikana, noin 8 000 kilometrin välein.

Mikäli autossa on kaksi selkeästi kuluneempaa rengasta, on paremmat renkaat asennettava auton vetotavasta riippumatta aina takapäähän. Jos renkaat asennetaan ohjeistuksen vastaisesti eli selkeästi huonommat auton takapäähän, murtuu pito ajossa ensin takapäästä. Tällöin auto lähtee sivuluisuun. Ilmiö on siis vastaava kuin vauhdissa nykäisisi takarenkaisiin vaikuttavasta seisontajarrusta.

Uskaltaako ostaa käytettynä?

Kysymys: Mitä tulee huomioida, jos aikoo ostaa renkaat käytettyinä? Kuinka käytetyt uskaltaa ostaa?

Vastaus: Käytettyjä renkaita ostaessaan voi tehdä hyvät kaupat – tai sitten ei. Lähtökohtana kannattaa pitää sitä, että käytetty on aina käytetty ja uusi on aina uusi. Toki arjen realismia on, ettei kaikilla ole varaa hankkia uusia renkaita. Tällöin hyvä ja edullinen käytetty on varmasti parempi vaihtoehto kuin vielä vanhempi tai kuluneempi rengas.

autoliitto rengas 2

Näillä renkailla pärjää vielä tovin.

Renkaan kokonaisiäksi eli ajaksi renkaan valmistusajankohdasta (merkitty renkaan kylkeen) nykyhetkeen, suositellaan enintään 10 vuotta ja käyttöiäksi enintään kuusi vuotta. Lisäksi renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät tuntuvasti, sen urasyvyyden kuluessa alle neljän millimetrin. Nämä realiteetit on hyvä pitää mielessä: jos käytetty rengas on vanhempi, kuluneempi tai siinä rajoilla, ei sitä kannata enää ostaa.

Lisäksi on tärkeää huomata, että käytettynä ostettaessa ei välttämättä edes saa oikeaa tietoa renkaan käyttövuosista. Samoin ongelmallista saattaa olla renkaan aiemman pyörimissuunnan määrittäminen. Jos käytetty rengas laitetaan pyörimään eri suuntaan kuin aiemmin, joutuu sen runko koville.

autoliitto rengas 1

"Rengas oli vasemmalla edessä – ensi kesäksi vasemmalle taakse."

Muutenkin käytetyn renkaan saama kohtelu, mahdolliset iskut, osumat jne. eivät ole kovinkaan helposti selvitettävissä – ainakaan ehdottoman luotettavasti.

Voiko kitkarenkaita käyttää kesärenkaina?

Kysymys: Jos aikoo ajaa kitkarenkaat loppuun kesärenkaina, mitä tulee huomioida ja onko siinä edes mitään järkeä?

Vastaus: Talvirenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön. Niiden valmistuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota talvirenkaille tärkeisiin ominaisuuksiin, kuten jää- ja lumipitoon. Talvirenkaan pintakuviointi ei poista vettä yhtä tehokkaasti kuin kesärengas ja se lähtee vesiliirtoon huomattavasti kesärengasta alhaisemmassa nopeudessa.

Pehmeä talvirengas ohjautuu kesärengasta hitaammin. Myös talvirenkaan käytös kesäisessä äkkitilanteessa, kuten nopeassa väistössä tai hätäjarrutuksessa, saattaa yllättää kuljettajan. Sellaista rengasta, joka toimisi erinomaisesti sekä kylmissä talvisissa olosuhteissa että lämpimissä kesäisissä olosuhteissa, ei ole olemassa.

Talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selkeästi pehmeämpi ja voimakkaammin lamelloitu. Tiheät lamellit murenevat helposti kesäkäytössä. Tästä aiheutuu epämukavaa tärinää, värinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton hallintaan ja matkustusmukavuuteen.

Jos kitkarenkailla on ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina. Kesälämpötilassa ajetut kilometrit kuluttavat rengasta suunniteltua nopeammin ja heikentevät sen talvipito-ominaisuuksia.

Onko halvempi aina huonompi?

Kysymys: Kannattaako senttiä venyttää renkaiden kanssa vai saako isommalla rahalla aina parempaa laatua?

Vastaus: Rengastestejä on julkaistu tänäkin keväänä useissa eri autolehdissä. Esimerkiksi Tuulilasi-lehden numerossa 3/18 oli mielenkiintoinen ”Kakkosmerkit ja halpikset” -kesärengasvertailu. Siinä kallein halpisrenkaista oli samanhintainen kuin verrokkirenkaana (testin ulkopuolella) toiminut premium-rengas.

Ominaisuuksissa Premium-rengas hakkasi tuon samanhintaisen halpisrenkaan mennen tullen. Toisaalta tuntuvasti verrokkina toiminutta premium-rengasta edullisempia vaihtoehtoja pärjäsi testissä oikein hyvin, vaikka ne eivät aivan kyseisen premium-renkaan tasolle yltäneetkään. Testin loppuarvostelussa huonoimman arvosanan saaneet renkaat olivat edulliset – eivät kuitenkaan edullisimmat.

Kallein ei siis aina välttämättä ole järkevin vaihtoehto – eikä edullisin huonoin. Testituloksiin kannattaa perehtyä huolella ja valita testissä parhaiten menestyneiden renkaiden joukosta omaan käyttötarkoitukseen ja budjettiin sopivin ratkaisu.

teppoboxi

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus