Urheiluautot mielletään usein lähinnä kesäkäyttöön sopiviksi, ja moni auto lepäileekin talviaikaan. Pääsimme kokeilemaan, miltä talviautoilu tuntuu takavetoisella 911 Carreralla.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Eurokitkojen pito-ominaisuuksista
Koeajoauto 134 800 €
Porsche esitteli mallikoodilla 991 kulkevan 911-sukupolven vuonna 2012. Malli koki verrattain suuren teknisen päivityksen loppuvuodesta 2015, jolloin perusmallien vapaasti hengittävät moottorit vaihtuivat nykytrendin mukaisesti turboahdettuihin. Porsche on jo julkaissut uuden 911-sukupolven, joka tunnetaan mallikoodilla 992. Pääsemme tutustumaan uutuuteen ensimmäisten joukossa, mutta sitä ennen pääsimme viettämään vielä hetken aikaa edellisen mallin kanssa Suomen talvessa, jotta muistamme mistä perusmallin 911:sta on kysymys.
Porscheille tyypilliseen tapaan virta-avaimen paikka löytyy ohjauspylvään vasemmalta puolelta. Avaimen kääntö höräyttää ilmoille räkäisen bokserikutosen äänen. Kun Stuttgartin ori sai perusmallien voimanlähteekseen turbokoneet, heräsi monelle pelko äänimailmaan laimentumisesta. Tämä on onneksi osoittautunut pääosin turhaksi peloksi, ja etenkin sporttiputkistolla varustettuna sekä ulos että sisään kantautuu 911-mallille ominainen ääni. Ainoastaan vaparikoneiden korkeiden kierrosten raikkaus puuttuu. Pieni myönnytys äänimaailmassa on kuitenkin varsin vähäinen hinta parantuneesta alaväännöstä, minkä myötä käytännön suorituskyky on ottanut harppauksen ripeämpään suuntaan.
Suomessa 991 sukupolvi on ollut CO2-perusteisen autoverotuksen vuoksi edullisempi PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla, joten käytännössä valtaosa asiakkaista on päätynyt tähän ratkaisuun. Hintapolitiikan lisäksi vaihteisto on yksi markkinoiden parhaimmin toimivista kaksoiskytkinvaihteistoista, joten myös käytettävyys puoltaa tätä valintaa.
Helppo hymyillä
911 on siitä hauska kaveri, että sen ratin taakse on äärimmäisen helppo kotiutua. Urheiluautovalmistajalle tyypilliseen tapaan jo peruspenkki tarjoaa hyvän tuen ja säätövarat riittävät toivotun istuma-asennon saavuttamiseen. 911 on mitoiltaan varsin kompakti ja se tuntuu myös ohjaamossa. Auton mitat ovat poikkeuksellisen helppo hahmotta, minkä lisäksi moniin muihin urheiluautoihin verrattuna autosta on varsin hyvä näkyvyys joka suuntaan.
Aikaisemmat ulkomailta peräisin olevat kokemukset 991-sukupolven 911:sta ovat jättäneet kokonaisuudesta positiivisen kuvan. Nyt olemme kuitenkin hyvin erilaisessa ympäristössä, sillä talven ja takavedon yhdistelmää höystää Keski-Eurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat, joiden pito-ominaisuudet ovat tunnetusti kunnon talvioloissa varsin rajalliset. Liikkeelle on siis syytä lähteä hillitysti.
Liikkeellelähtö tapahtuu kevyen määrätietoisesti. 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto latoo ripeästi isommalle ja kierrosluku pysyy matalana. Normaalitilassa kaasunvaste on miellyttävän pehmeä, minkä ansiosta kaasun tarkka annostelu liukkaissa olosuhteissa on helppoa. Taka-akselilla olevat 295-leveät eurokitkat huomioiden vetopito yllättää positiivisesti. Monet etuvetoiset tuntuvat jäävän sutimaan risteyksistä lähdettäessä enemmän kuin takamoottorinen 911. Etenemistä edesauttaa myös hienostuneen määrätietoisesti toimiva luistonesto, jonka aktivoitumisen huomaa lähinnä mittaristossa välkkyvästä merkkivalosta.
Ensimetreiltä lähtien huomio kiinnittyy myös ohjauksen täsmällisyyteen ja hyvään tuntoon. Eturenkaiden pidon, eli kitkan, häviäminen tuntuu selkeänä ohjauksen keventymisenä. Monissa nykyautoissa tehostus tuntuu olevan enemmänkin riippuvainen nopeudesta, kuin tien ja renkaan välisestä kosketuksesta. Alkuun myös ohjauksen rauhallisuus jopa yllättää; monissa sporttiseksi mielletyissä autoissa on etenkin keskialueella niin nopeaksi välitetty ohjaus, että etenemisestä tulee helposti hermostunutta etenkin kovemmilla nopeuksilla. Tiivistetysti 911:n ohjauksen tuntuma on hyvin luonnollinen ja luottamusta herättävä.
Ja sama pätee myös autoon kokonaisuutena. Takamoottorisuus ei tee 911:sta mitenkään arvaamatonta tai vikuraa ajettavaa edes haastavissa talvioloissa. Maantienopeuksissa lumivallit ylittyvät vakaasti, ja mahdollisen pidon menetyksen tuntee helposti kuljettajan paikalla. Talviautoilun mahdollisuuksia Carreran kohdalla parantaa myös auton kohtuullinen maavara, joka ei lukeudu matalimpien urheiluautojen joukkoon.
Mutkaisemmalla tiellä 911 tarjoaa talvisista olosuhteista huolimatta nautintoa. 3,0-litraisen bokserikutosen kaikkia voimavaroja ei ymmärrettävästi pääse täysimääräisesti hyödyntämään, mutta auton tasapainoinen käytös tekee ajamisesta hyvin vaivatonta. Tunnokkuuden ja hallintalaitteiden tarkkuuden ansiosta pieni leikittelykin turvallisessa ympäristössä onnistuu hallitusti ja tarkasta kuljettajan ohjeiden mukaisesti. Ja kun tätä säestää vielä maukkaat pakoäänet, niin mitä muuta sitä talviautolta varsinaisesti edes tarvitsee.
No myönnettäköön, että kunnolliset talvirenkaat tekisivät ajamisesta vieläkin tarkempaa ja ennen kaikkea vaivattomampaa. Selviytyminen oikeassa talvisessa kelissä eurokitkoilla kuitenkin todistaa auton olevan valmis talven haasteisiin.
Tämän kokemuksen jälkeen kiinnostus uutta 992-mallia kohtaan ei ainakaan vähentynyt. On nimittäin erittäin mielenkiintoista, miten näin koukuttavan ajokokemuksen tarjoavaa autoa on kehitetty. Ensituntumat seuraavan sukupolven 911:sta julkaistaan lähipäivinä.
Porsche 911 Carrera Coupé PDK
Polttomoottori 2 981 cm3, B6 tuplaturbo
Teho 272 kW (370 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 700-5 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,4 s
0-200 km/h 14,8
Huippunopeus 293 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 169 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 499 mm, leveys 1 808 mm, korkeus 1 303 mm, akseliväli 2 450 mm
Omamassa 1 350 kg
Tavaratila 145+260 l (edessä + takapenkit kaadettuna)
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Ensituntuma: Porsche 911 GT3 – manuaalivaihteiston paluu
Porsche esitteli legendan uuden sukupolven – uusi 911 on tehokkaampi, nopeampi ja digitaalisempi kuin koskaan ennen
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.