Nykykorimallin GT-R esiteltiin loppuvuodesta 2007. Nykymaailmassa kymmenen vuotta on autolle pitkä ikä ja se alkaa myös hieman tuntua.
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Fiiliksestä
Emme tykänneet
- Edelleen hieman muovinen sisusta
- Vaihteiston toiminta varauksin
Ei tuoda Suomeen
Hinta alkaen Saksassa 99 900 €
Nissan keräsi valtavasti huomiota esitellessään nykyisen R35-korimallin GT-R:n. Auto oli näkyvästi esillä konsolipeleissä ja etenkin nuorison silmissä GT-R:stä tuli yksi makeimmista unelma-autoista. Nissan aloitti pian tämän jälkeen GranTurismo-konsolipelillä ajettavan kuljettajakilpailun, josta on noussut kuljettajia Nissanin ammattilaistalliin.
Uusi GT-R sai osakseen sekä kiitosta että kritiikkiä. Se oli yksi moderneimpia superautoja ja sen kosketusnäytön valikot muistittavat suorastaan pelimaailmasta. Kaikki eivät olleet valmiita tällaiseen digitaalisuuteen ja autosta puhuttiinkin PlayStation-sukupolven superautona.
Digitaalisuudestaan huolimatta GT-R tarjosi erittäin rajun suorituskyvyn. Auto oli varustettu modernilla kaksoiskytkinvaihteistolla ja käsinrakennettu 3,8-litrainen tuplaturbo-V6 tarjosi 485 hevosvoimaa. Vaikka markkinoilla oli tehokkaampiakin autoja, oli Nissanin ilmoittama 3,5 sekunnin kiihtyvyys sataseen yksi markkinoiden nopeimpia.
Lisäkiinnostusta herätti myös hinta. Auto oli lähes puolet halvempi esimerkiksi suunnilleen vastaavaan suorituskykyyn yltävään Porsche 911 Turboon verrattuna. Suomessa auton hinta oli noin 150 000 euroa, mitä voi suorituskykyyn nähden pitää hyvinkin kohtuullisena.
Kenties nimen ja lievän muovisuuden takia tämän autoluokan ostajat Suomessa eivät kuitenkaan suuremmin innostuneet GT-R:stä. Autoja myytiin kyllä muutamia, mutta se jätettiin pois tuontiohjelmasta muutaman vuoden jälkeen. Tästä syystä GT-R:ää ei löydy tänäkään päivänä Suomen hinnastosta, mutta oletettavasti sellaisen toimitus on järjestettävissä kiinnostuneille asiakkaille.
Vuosien saatossa R35 GT-R on saanut pieniä päivityksiä, joissa on lähinnä nostettu asteittain auton tehoa. Lisäksi autosta on tullut useita erikoisversioita, joista malliston piikkipaikkaa pitää edelleen 600-hevosvoimainen Nismo. Perusversio sai vuosimallille 2017 hieman suuremman päivityksen. Sekä etu- että takapuskureita uudistettiin ja aerodynamiikkaa hiottiin entistä paremmaksi. Alustaa puolestaan säädettiin paremmin arkiajoon sopivaksi. Myös kritiittiä saaneet sisätilat saivat päivitystä uusien materiaalien ja uuden multimediajärjestelmän muodossa. Nappien määrä väheni ja yleisilme selkeytyi.
Perusasiat kuitenkin säilyivät ennallaan. Pellin alta löytyvästä 3,8-litraisesta ahdetusta V6-moottorista puristetaan vuosimallin 2017 versiossa miellyttävät 570-hevosvoimaa tehoa vääntöhuipun asettuessa 637 newtonmetriin. Vaihteistona toimii taka-akseliston yhteydessä oleva kuusivaihteinen kaksoiskytkinlaatikko, ja voima välitetään kaikille neljälle pyörällä aktiivisen nelivetojärjestelmän kautta. Tietovisoja harrastavien on tähän liittyen hyvä tietää, että GT-R on yksi harvoista kahdella kardaanilla varustetuista autoista. Ensimmäinen kardaani tulee perinteiseen tapaan moottorilta vaihteistolle, kun toinen vie voimaa vaihteistolta takaisin eteen etupyörille.
Kuljettajan paikalla siis asiat ovat kutakuinkin entisellä mallilla. Keskinäytölle on saatavissa poikkeuksellisen paljon erilaista dataa, joten apukuljettajalla riittää tekemistä ainakin hetkiseksi. Näkymä on edelleen hieman muovinen, mutta toisaalta auton kanssa pitempään eläessä tällaiseen tottuu, eikä se varsinaisesti huononna GT-R:n olennaisia ominaisuuksia.
Ajotuntumaltaan GT-R yllättää monien muiden nopeiden urheiluautojen tapaan äärimmäisellä helppoudella; ajeleminen sujuu kuin millä tahansa kauppakassilla. Suorituskyvyn kaivamiseksi esiin tarvitaan määrätietoisia otteita ja kaasupoljinta pitää painaa rohkeasti kohti lattiaa. Etenkin normaalin ajotilan asetuksella kaasupolkimen vaste on hyvin rauhallinen, mitä kyllä oppii arvostamaan arkiajossa. Sama koskee vaihteiston toimintaa, joka on rauhallisessa hyvin mukavuuspainotteinen. Myös vaihteiston kohdalla ikä alkaa tuntua, sillä vaihtonopeudet eivät ole enää alan huippua ja välillä vaihtoa saa odotella yllättävän pitkään. Urheilullisella R-asetuksella vaihteiston toiminnasta puolestaan tulee korostuneen kulmikasta, mutta tässäkään manuaalivaihtamisen toiminnassa on havaittavissa turhan selkeä viive.
Järjellä tällaisen auton hankintaa ei voi perustella, ja monien mielestä nämä ovat turhakkeita. Ne tarjoavat kuitenkin omistajalleen elämyksiä ja monipuolista nautintoa. GT-R on täysin arkikelpoinen urheiluauto, ja ainakin allekirjoittaneella nousee suupielet hymyyn joka kerta myös tätä autoa käynnistettäessä. Vapaalla viikonlopulla tämän tyyliset urheiluautot tarjoavat nautintoa rauhallisella maaseutukierroksella ja pieni kiihdytys vaikka moottoritien rampista muistuttaa, miksi on kiva olla hieman ylimääräistä pellin alla. Ja kruunun tämän auton kanssa vietetyille yhteisille hetkille tuo voimavaroista nauttiminen moottoriradalla aina silloin tällöin. Tämän kaltaiset autot tuottavat kuljettajalleen nautintoa, ja jo pelkästään se riittää hankinnan syyksi.
Uusin Nissan GT-R nähdään Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin 13. tv-kauden neljännessä jaksossa. Ohjelman ensiesitys nähdään maanantaina 3.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla, ja uusinta tulee sunnuntaina 9.3. klo 15.30 MTV3-kanavalla. Esimakua tulevasta löydät täältä.
MIKÄ Legendaarisen Nissan GT-R:n uusin painos.
KENELLE Hyvää hinta-suorituskyky-suhdetta arvostavalle.
AJETTAVUUS GT-R:n alustaa on pehmennetty vuosimalliin 2017, mikä myös tuntuu positiivisella tavalla. Auto on yllättävän miellyttävä ajettava maantiellä, eikä alustan toiminta käytännössä häiritse missään tilanteessa. Alusta pysyy hyvin ajantasalla myös vauhdikkaammassa kurvailussa, mutta ohjauksen keskialueelle toivoisi hieman lisää tuntumaa. Nyt mutkiin sisään käännettäessä kuljettaja ei ole täysin varma pidosta, ja auton kanssa ei synny varauksetonta luottamussuhdetta. Osittain tarkkuuden puute johtui varmasti koeajoauton kitkarenkaista.
SUORITUSKYKY 2,8 sekuntia sataseen ja 315 km/h riittävän yleensä arkitarpeisiin. Suoralla linjalla ajettavien vetojen lisäksi Nissan GT-R selvittää mutkat kunnioitettavalla tarkkuudella. Vauhdin kasvaessa ja etenkin kitkarenkailla tuntuma ei kuitenkaan ole paras mahdollinen, ja suhteellisen korkea omamassa alkaa tulla esille. Kokonaisuudessaan GT-R:n kohdalla kuitenkin puhutaan naurettavan nopeasta autosta.
TILAT Penkit ottavat kuskin varsin tiukkaan syleilyyn. Säätövarat eivät ole erityisen laajat, mutta keskimittaiselle löytyy sopiva ajoasento. Takapenkit soveltuvat parhaiten tavarankuljetukseen, minkä lisäksi myös oikeaa tavaratilaa löytyy kiitettävä määrä. Nostokynnys jää kuitenkin epämiellyttävän korkeaksi, mutta ehkä tämän asian kanssa voi tällä kertaa elää.
MALLISTO GT-R:n vuosimallin 2017 mallistosta löytyy kolme varusteversiota perusvarusteisen auton lisäksi: Black Edition, Prestige Edition ja Track Edition. Näiden lisäksi mallistoon kuuluu 600-hevosvoimainen GT-R Nismo.
Nissan GT-R 2017 Prestige Edition
Polttomoottori 3 799 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 419 kW (570 hv) / 6 800 r/min
Vääntö 637 Nm / 3 300-5 800 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 2,8 s
Huippunopeus 315 km/h
EU-kulutus 11,8 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 710 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 370 mm, akseliväli 2 780 mm
Omamassa 1 827 kg
Tavaratila 315 l
Kuvat: Mikko Autio
Galleria
Lue myös:
Markku Alén uuden Nissan GT-R:n ratissa – “Tää on tosi raketti tää laite”