Vaikka äänettömyys, tai ainakin hiljaisuus, on yksi selkeimmin sähköautot perinteisistä polttomoottoriautoista erottava tekijä, tuo se mukanaan myös ongelmia.
Niin kauan kuin autoja on ollut olemassa, on niitä voinut havainnoida silmien lisäksi myös korvilla. Vaikka sähköautotkaan eivät liiku täydellisen äänettömästi muun muassa renkaidensa vuoksi, ovat ne huomattavasti hiljaisempia polttomoottoriautoihin verrattuna, mikä vaikeuttaa niiden havaitsemista.
Pääkuvan videolla Jaguar kertoo, miten se kehitti omaperäisen äänen sähköautoonsa. Kuuntele myös itse ääni!
Sähköautojen hiljaisuus on herättänyt huolta erityisesti näkövammaisten keskuudessa, ja asiaan onkin jo puututtu Euroopan unionin tasolta.
Laki muuttuu – ääni pian pakollinen
Heinäkuusta 2019 eteenpäin kaikkien EU:n alueella myytävien uusien sähköautojen on pidettävä ääntä vähintään 56 desibelin voimakkuudella matalissa nopeuksissa. Korkeammissa nopeuksissa renkaat ja ilmanvastus aiheuttavat sen verran ääntä, että havaitseminen onnistuu ilman keinotekoisia ääniefektejä.
Ensimmäisenä Jaguarin I-Pace-sähköautossa nähtävä, tai siis kuultava, AVAS-järjestelmä (Audible Vehicle Alert System) on tarkoitettu helpottamaan lähestyvän auton havainnointia sekä vastaamaan ensi kesänä muuttuvaan lainsäädääntöön. AVAS on neljän vuoden kehitystyön tulos.
AVAS-järjestelmän ääntä voi kuvailla hyvin futuristiseksi. Sekä äänen voimakkuus että korkeus muuttuvat auton hidastaessa tai kiihdyttäessä. Auton keulassa olevalla kaiuttimella tuotettava ääni kuuluu joka suuntaan, mutta ei auton sisälle. Sitä ei voi myöskään kytkeä pois päältä. Tämä vaatimus on myös laissa.