Sähköauton keinotekoisen äänen on tarkoitus helpottaa äänettömän ajoneuvon havaitsemista. Jutun lopussa on ääninäyte verkkokauppajätin sähköpakun äänestä.
Heinäkuusta 2019 lähtien kaikkien EU:n alueella myytävien uusien sähköautojen on täytynyt pitää ääntä vähintään 56 desibelin voimakkuudella matalissa nopeuksissa.
Korkeammissa nopeuksissa renkaat ja ilmanvastus aiheuttavat sen verran ääntä, että havaitseminen onnistuu ilman keinotekoisia ääniefektejä.
AVAS-järjestelmä (Acoustic Vehicle Alert System) on tarkoitettu helpottamaan lähestyvän auton havainnointia. Esimerkiksi näkövammaisten voisi olla käytännössä mahdotonta havaita hitaalla vauhdilla liikkuvaa sähköautoa ilman keinotekoista ääntä.
LUE MYÖS: Tämä ääni kääntää päitä – ja niin on tarkoituskin: Jaguarin sähköautot tunnistaa jatkossa tästä ujelluksesta
Tältä kuulostaa Amazonin sähköpaku
Vastaavia vaatimuksia on otettu käyttöön myös Yhdysvalloissa. Michiganilaisen sähköautovalmistaja Rivianin kerrottiin taannoin toimittavan verkkokauppajätti Amazonille 10 000 täyssähköistä pakua vuoteen 2022 mennessä ja peräti 100 000 vuoteen 2030 mennessä.
Auton kehitystyö on jo varsin pitkällä, ja viime aikoina niitä on bongattu useaan otteeseen testikäytössä, mutta Amazonin teippauksilla jo varustettuina. Itse asiassa autossa ei ole missään Rivianin logoa, ei edes keulassa eikä ratin keskellä.
Autolla ajaneet Amazonin kuriirit ovat kehuneet sen ominaisuuksia ja kiitelleet sitä, miten helppo autoon on nousta ja sieltä laskeutua verrattuna yhtiön nykyisiin Mercedes-Benz Sprintereihin. Rivianin paku on toki alusta asti suunniteltu kuriirikäyttöön Amazonin vaatimukset ja toiveet huomioiden.
Rivianin sähköpakuun on valittu futuristinen ääni, joka kaiken lisäksi kuuluu silloinkin, kun auto on paikoillaan. Siis ikään kuin auto olisi tyhjäkäynnillä. Toistaiseksi ei ole tiedossa, onko ääni räätälöity vain Amazonin pakettiautoon vai onko se myös Rivianin tulevien kuluttajamallien ääni.
Voit kuunnella ääninäytteen alta.