Volkswagenin ID-malliston sähköautoissa tullaan kuulemaan hyvin futuristinen ääni auton liikkuessa hiljaisella vauhdilla. Äänen tarkoituksena on varoittaa muun muassa jalankulkijoita muuten lähes äänettömästi kulkevasta sähköautosta.
Viime heinäkuusta lähtien kaikkien EU:n alueella myytävien uusien sähköautojen on täytynyt pitää ääntä vähintään 56 desibelin voimakkuudella matalissa nopeuksissa.
Korkeammissa nopeuksissa renkaat ja ilmanvastus aiheuttavat sen verran ääntä, että havaitseminen onnistuu ilman keinotekoisia ääniefektejä.
AVAS-järjestelmä (Acoustic Vehicle Alert System) on tarkoitettu helpottamaan lähestyvän auton havainnointia. Esimerkiksi näkövammaisten voisi olla käytännössä mahdotonta havaita hitaalla vauhdilla liikkuvaa sähköautoa.
Futuristinen ujellus
Volkswagenin ID-malliston sähköautoissa tullaan kuulemaan futuristinen ujellus alle 30 tuntikilometrin nopeuksissa. Ääni on säveltäjä-tuottaja Leslie Mandokin käsialaa.
– Sähköauton ääni määrittelee sen identiteetin. Äänen tulee olla varma ja miellyttävä, maalailee Volkswagenin henkilöautojen kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch.
Lähde: Volkswagen