Intian operaattorimarkkinoita ilmaistarjouksillaan jo aiemmin ravistuttanut Reliance Jio tuo nyt myyntiin uuden oman brändin Reliance JioPhone -peruspuhelimensa.
Puhelimen suurin erikoisuus on hinnoittelumalli: puhelimesta joutuu maksamaan sen hankkiessa 1 500 rupian eli noin 20 euron panttimaksun, joka kuitenkin palautetaan kolmen vuoden jälkeen. Käytännössä puhelin on siis ilmainen Reliance Jion asiakkaille.
Puhelimen tilaukset ovat juuri avautuneet.
JioPhonessa on 2,4 tuuman näyttö 320×240 pikselillä, 4G VoLTE -mobiiliverkkoyhteys, 2 megapikselin takakamera, 0,3 megapikselin etukamera, Spreadtrumin järjestelmäpiiri, 512 megatavua RAM-muistia, 4 gigatavua tallennusmuistia, microSD-muistikorttipaikka, GPS-paikannus, FM-radio, Wi-Fi- ja Bluetooth-yhteydet sekä NFC-lähiyhteys. Monista muista peruspuhelimista poiketen SIM-korttipaikkoja JioPhonessa on vain yksi. Akun kapasiteetti on 2 000 milliampeerituntia. Puheaikaa akusta pitäisi riittää 12 tuntia ja valmiusaikaa 15 päivän ajan.
NFC:n ansiosta JioPhonella voi myös tehdä UPI-maksuja Intiassa. Lisäksi puhelimessa on Jio Assistant -virtuaaliavustajapalvelu sekä muita Jio-palveluita, kuten JioCinema, JioTV ja JioMusic.
Kaiken kaikkiaan käytännössä peruspuhelimeksi puhelimen tekniikka yllättää. Verrattuna HMD Globalin Nokia-peruspuhelimiin, jotka ovat yhä varustettu vain 2G-verkkoyhteyksin ja pienin muistein sekä joista ei todellakaan löydy GPS-paikannusta tai NFC:tä, on JioPhone erittäin houkutteleva vaihtoehto Intiassa.
Nokia-peruspuhelimiin on saatu odottaa teknistä päivitystä pitkään, ja ilmeisesti Microsoft-aikana suunnitelmia ja kehitystyötä ajettiin alas, mikä on näkynyt uudistusten puutteena. Reliance JioPhonen kaltaiset uutuudet ovat esimerkki, että tarvetta parannukselle todella alkaisi nyt olla, jos bisnestä kuvitellaan menestyksekkäästi jatkettavan. Nokia-peruspuhelinten tuomien tuottojenhan on HMD:n suunnitelmissa tarkoitus myös rahoittaa älypuhelinten myyntiä ja markkinointia.