Varmista, että käynnistysakussa riittää virta myös kovilla pakkasilla – ammattilainen neuvoo

Kulunut viikko on ollut erittäin vilkas Autoliiton tiepalvelussa. Pääasiallinen työllistäjä – auton käyttövoimasta riippumatta – ovat olleet akkuongelmat. Kuten polttomoottoriautoissakin, myös sähköautoissa, ongelmat liittyvät pääsääntöisesti 12 voltin käynnistysakkuun – eivät siis varsinaiseen ajoakkuun.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten voi varmistaa, että käynnistysakussa riittää virta myös kovilla pakkasilla?

Vastaus:Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi. Myös sähköautoissa 12 voltin käynnistysakku toimii monien pienjännitelaitteiden virran lähteenä. Lisäksi sen avulla varmistetaan kriittisten järjestelmien, kuten esimerkiksi lukkiutumattomien jarrujen ja ajonvakautusjärjestelmän, toiminta mahdollisissa ajoakun ongelmatilanteissa.

Tyypilliset syyt akkuongelmiin

Syynä ongelmiin on usein elinkaarensa päähän tullut akku. Polttomoottoriautossa 12 voltin käynnistysakun käyttöikä on tyypillisesti noin 5–6 vuotta – sähköautoissa jonkin verran alhaisempi. Autonkäyttäjän tulisikin muistaa, että uusi akku on edullisempi ja helpompi hankkia itselle parhaiten sopivana ajankohtana kuin pakon sanelemana, ennalta odottamatta, kylmänä pakkasaamuna.

Uudenkin akun kanssa voi kuitenkin tulla haasteita. Kovilla pakkasilla ei varsinkaan lyhyemmillä matkoilla akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – sinne syötettyä virtaa vastaan. Kun autolla ajetaan toistuvasti lyhyttä matkaa monet sähkölaitteet päällä, syntyy herkästi tilanne, että virtaa kuluu matkan aikana akusta enemmän, mitä sinne saadaan taltioitua. Tämä kun toistuu muutaman kerran peräkkäin, ollaan lopulta tilanteessa, että auto ei enää käynnisty.

Monissa sähköautoissa 12 voltin käynnistysakut altistuvat kylmälle vielä polttomoottoriautojenkin akkuja herkemmin: Polttomoottoriautossa akku on usein konepellin alla, lämpöä tuottavan polttomoottorin läheisyydessä. Sähköautossa samainen akku on tyypillisesti myös nokkapellin alla, mutta vierestä puuttuu lämpöä edes jonkin verran tuottava polttomoottori. Koska kylmyyden aiheuttamia akkuongelmia on paljon polttomoottoriautoissakin, on sanomattakin selvää, ettei niiltä voida edellä kertomani valossa välttyä sähköautojenkaan kohdalla.

Moottorin, sisätilojen ja sähköauton ajoakun esilämmittäminen eivät takaa ongelmatonta starttia

Auton käynnistyvyyden varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden takaamiseksi käytetään tyypillisesti joko verkkovirtakäyttöistä moottorin- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä. Sähköautoissa sisätilojen ja ajoakun esilämmitys hoidetaan puolestaan usein auton omaa lämmitysjärjestelmää hyödyntäen. Monessa sähköautossa esilämmitysjärjestelmä lämmittää kyllä ajoakun, mutta ei 12 voltin akkua.

Polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautua, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi vikakoodeja auton järjestelmään.

Moottorin, sisätilojen ja sähköautossa ajoakun esilämmittäminen eivät takaa sitä, että 12 voltin akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovallakin pakkasella, päivä toisensa jälkeen. Edellä kuvattuun ongelmaan on kuitenkin olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu, akkulämmitin. Lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla. Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Verkkovirtalaturi ja sillä tehdyt säännölliset ylläpitolataukset ovatkin hyvä lisä akkulämmittimen ohelle, erityisesti, jos autolla ajetaan pääsääntöisesti vain lyhyttä matkaa.

Verkkovirtakäyttöinen akkulämmitin

Verkkovirtakäyttöinen akkulämmitin kytketään joko suoraan pistorasiaan tai sitten se ottaa virtansa haaroitusjohdolla lohkolämmittimen kaapelilta, auton ollessa pysäköitynä. Näin varmistetaan hyvä virranluovutuskyky autoa käynnistettäessä sekä parannetaan akun mahdollisuuksia ottaa vastaan virtaa ladattaessa sitä joko ennen käynnistystä verkkovirtalaturilla tai käynnistyksen jälkeen auton omalla laturilla.

Varsinkin moottoritilassa oleva akku kuitenkin jäähtyy pakkasella nopeasti ajoviiman vaikutuksesta, kun lämmitys loppuu ja autolla lähdetään ajamaan. Mikäli verkkovirtakäyttöistä akkulämmitintä haluaa hyödyntää myös akun ajonaikaiseen lämmitykseen, tarvitaan avuksi invertteri.

Latausjärjestelmästä virtansa ottava akkulämmitin

Toinen markkinoilla oleva akkulämmitintyyppi kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata autoon asennetulla verkkovirtalaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana.

Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi ulkolämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta. Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus verkkovirtalaturilla kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Näin ollen akun tyhjentymisen pelkoa lämmityksen vuoksi ei ole.

Auton sähkölaitteita kannattaa käyttää säästeliäästi – turvallisuudesta tinkimättä

Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja -ilmoituksilta sekä pidennetään akun käyttöikää. Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.

Erityisesti haasteellisissa pakkasolosuhteissa käyttäjän kannattaa säästää virtaa käyttämällä auton sähkölaitteita säästeliäästi. Jos ajetaan koko ajan esimerkiksi penkkien-, peilien-, ohjauspyörän-, tuulilasin- ja takalasinlämmittimet päällä, kuluu virtaa tarpeettomasti. Käytetään siis näitä järjestelmiä vain sen aikaa, kun se on oikeasti välttämätöntä ja kytketään sen jälkeen järjestelmä pois päältä. Turvallisuudesta ei kuitenkaan pidä tinkiä. Myös erilaiset saatto- ja tervetuliaisvalot kannattaa kytkeä pois toiminnasta. Ne saattavat napata 12 voltin käynnistysakusta virtaa juuri sen verran, ettei käynnistys enää onnistu.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat