Kysyimme ammattilaiselta, miten polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään oikein.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että polttoainetoiminen lisälämmitin on erinomainen varuste, joka mahdollistaa auton esilämmityksen myös silloin, kun verkkovirtaa ei ole saatavilla. Samalla hän muistuttaa, että ikävien lieveilmiöiden välttämiseksi käyttäjän olisi huolehdittava tietyistä asioista.
Moottorin esilämmittämisellä vaikutetaan sen kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen. Sisätilojen esilämmittämisellä puolestaan parannetaan turvallisuutta ja käyttömukavuutta.
Vesalainen kertoo, että polttoainetoiminen lisälämmitin on hyvä tapa esilämmittää auto.
– Useimmissa polttoainetoimisella lisälämmittimellä varustetuissa autoissa lämmittimellä hoidetaan sekä moottorin että sisätilojen esilämmitys. Markkinoilla on myös joitakin autoja, joissa lisälämmitintä käytetään vain sisätilojen lämmittämiseen, hän kertoo.
Vesalaisen mukaan nykymoottorit tuottavat varsin vähän hukkalämpöä, jolla matkustamon lämmitys on perinteisesti hoidettu.
– Tämän vuoksi monessa autossa polttoainetoimista lisälämmitintä tarvitaan esilämmityksen lisäksi myös ajonaikaiseen lämmittämiseen. Käytännössä moni tehdasasenteinen lisälämmitin saattaa käynnistyä ajon aikana automaattisesti kuljettajan asiaa edes tiedostamatta.
Lue myös: Näin saat auton esilämmityksestä kaikki hyödyt irti
Missä lämpötilassa ja kuinka pitkään?
Vesalainen kertoo, että moottorin ja sisätilojen esilämmitystä voi tarkastella energiatehokkuuden, turvallisuuden ja mukavuuden näkökulmasta.
Polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat eri ulkolämpötiloissa ovat:
- 10–15 minuuttia ilman lämpötilan ollessa 0˚C-(-5˚C)
- 15–20 minuuttia ilman lämpötilan ollessa -5˚C-(-10˚C)
- 20–30 minuuttia ilman lämpötilan ollessa alle -10˚C
Vesalainen kertoo, että lämmitysaikaan vaikuttavat ulkolämpötila, lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko.
– Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä, hän vinkkaa.
Olennaista on lähteä liikenteeseen niin, että laseissa ei ole jäätä eikä huurretta.
– Jos polttoainetoiminen lisälämmitin on tullut kytkettyä päälle hieman liian myöhään eikä se ole ehtinyt sulattaa jäätä tai poistaa huurretta, on kuljettajan se tehtävä itse skrapalla tai lumilastalla.
Hän muistuttaa myös, että lisälämmitin ei vapauta kuljettajaa täysin auton aamupuhdistamisesta: vaikka lasipinnat olisivatkin esilämmityksen johdosta sulat ja huurteettomat, on auton muilla pinnoilla tyypillisesti lunta ja jäätä, jotka on poistettava ennen ajoon lähtöä.
– Valitettavan usein talviaamuina näkee liikenteessä autoja, joiden valot ovat täysin lumen peitossa.
Lisälämmitin ei täysin vapauta auton aamupuhdistamisesta.Shutterstock
Oikea käyttö ja asianmukaiset varusteet takaavat käynnistymisen
Vesalaisen mukaan polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttöön liittyy eräs haaste, mikäli autolla ajetaan toistuvasti vain lyhyttä matkaa eikä siinä ole asianmukaisia varusteita.
– Polttoainetoiminen lisälämmitin ja lämmönsiirtoon sisälle matkustamoon usein käytettävä lämmityslaitteen puhallin kuluttavat virtaa auton akusta. Jos autoa lämmitetään puolituntia päivittäisen työmatkan molemmissa päissä ja itse matkaan kuluu vaikka vain 15 minuuttia, tyhjenee akku vähitellen.
Vaikka auton oma laturi pyrkii lataamaan akkua auton käydessä, ei kylmä akku kykene vastaanottakaan laturin tuottamaa virtaa. Näin ollen päädytään lopulta siihen, että auto ei käynnistykään.
Ongelmalta vältytään, kun ajetaan säännöllisesti myös pidempiä matkoja.
– Mikäli tähän ei ole todellista tarvetta, se ei tietenkään ole missään mielessä järkevää.
Tällöin erinomainen ratkaisu Vesalaisen mukaan olisikin jälkikäteen asennettava akkulämmitin.
– Lämmin akku kykenee vastaanottamaan laturin tuottamaa virtaa huomattavasti paremmin.
Akkulämmittimen kaveriksi voi halutessaan hankkia erillisen autoon asennettavan akkulaturin.
– Näiden varsin edullisten varusteiden ansiosta auton käyttövarmuus paranee ja akun käyttöikä pitenee.
Lue myös: Miksi auton polttoaineen merkkivalo syttyy juuri silloin, kun se syttyy?
Tankkaa ajoissa!
Vesalainen kertoo, että polttoainetoiminen lisälämmitin ei yleensä enää käynnisty sen jälkeen, kun polttoaineen merkkivalo on syttynyt.
Jos kuljettaja haluaa välttyä kylmäkäynnistykseltä ja muutenkin vilpoisalta kyydiltä, kannattaa auto tankata jo ennen kuin polttoaineen merkkivalo syttyy.
– Itse pyrin täyttämään tankin viimeistään siinä vaiheessa, kun noin varttitankki on jäljellä, hän kertoo.
Käytä aika-ajoin myös kesällä
Jotta polttoainetoiminen lisälämmitin pysyy käyttökuntoisena, Vesalainen suosittelee käyttämään sitä aika-ajoin myös varsinaisen lämmityskauden ulkopuolella.
– Itse kytken lämmittimen kesäisin noin kuukauden välein päälle, kun sattuu sopivan viileä tai sateinen päivä. Annan sen lämmittää puolisen tuntia, hän kertoo.
– Leikkimielisesti olenkin verrannut asiaa usein siihen, että jos itse makaa puoli vuotta tekemättä mitään, on toimintakunto sen jälkeen varsin rajoittunut – sama pätee puoli vuotta käyttämättä olleeseen lisälämmittimeen.
Katso myös video: Auton lämpötolppien turvallisuus on taloyhtiön vastuulla
0:30Auton lämmitystolppien kunnossapitovastuu kuuluu lähtökohtaisesti taloyhtiölle, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Kiinteistöliitto muistuttaa, että taloyhtiöiden tulee tarvittaessa puuttua turvallisuusriskeihin.