Etelä-Korean lentoturmassa on vielä paljon avoimia kysymyksiä. Asiantuntijan mukaan yksi keskeisimmistä kysymyksistä liittyy lentäjien nopeaan toimintaan laskeutumisessa.
179 ihmistä kuoli sunnuntaina tapahtuneessa onnettomuudessa Etelä-Koreassa. Jeju Air -lentoyhtiön kone laskeutui kiitoradan puoliväliin täysin ilman laskutelineitä ja törmäsi kiitoradan päässä olleeseen betonimuuriin.
Kansainvälisen ilmailujärjestö ICAO:n lento-onnettomuustutkinnan asiantuntija Ismo Aaltonen ihmettelee, miksi lentäjillä oli niin kiire laskeutua sen jälkeen, kun lentäjä oli ilmoittanut lennonjohdolle koneen osuneen lintuun.
– Jotain dramaattista siinä on tapahtunut, mutta se selviää, kun päästään kuuntelemaan ohjaamon äänitallenteita, Aaltonen sanoo.
Aaltosen mukaan yleensä, jos iso lintu osuu koneen moottoriin ja se aiheuttaa siinä häiriön, niin vaurioitunut moottori mahdollisesti sammutetaan ja jäädään kiertämään lentokentän läheisyyteen.
– Tällainen matkustajakone toimii periaatteessa yhtä hyvin yhdellä kuin kahdella moottorilla. Kiire pois, katsotaan toimenpiteet, katsotaan vauriot. Sen jälkeen suunnitellaan lähestyminen ja lasku ajan kanssa. Se, miksi tässä oli kiire, on yksi ydinkysymyksiä, kun tapausta tutkitaan, Aaltonen pohtii.
Aaltonen ihmettelee lyhyttä harkinta-aikaa siitä, kun kone aloitti mayday-hätämerkin jälkeen laskeutumisen.
– Se on käsittämättömän lyhyt. Muutamassa minuutissa tullaan laskuun.