179 ihmistä kuoli sunnuntaina tapahtuneessa onnettomuudessa. Kone törmäsi betoniseen rakennelmaan, jonka sijainti herättää paljon kysymyksiä.
Jeju Air -lentoyhtiön kone laskeutui kiitoradan puoliväliin täysin ilman laskutelineitä.
– Kun tullaan kiitotien puoliväliin, niin nopeus on todella suuri, jolloin ei ole mitään edellytyksiäkään saada konetta pysähtymään, huomauttaa kansainvälisen ilmailujärjestö ICAO:n lento-onnettomuustutkinnan asiantuntija Ismo Aaltonen.
Hurjaa vauhtia edennyt kone törmäsi järkyttävin seurauksin kiitotien päädyssä olevaan rakennelmaan, mutta kyseessä ei suinkaan ollut lentokenttäalueen rajalla kulkeva aita.
– Itsekin luulin ensin, että kyseessä on aita, mutta siellä on lähestymisjärjestelmän antennit rakennettu ison betoniseinän päälle, Aaltonen hämmästelee.
Kone törmäsi siis betonimuuriin, jonka päällä on tarkkuuslähestymisjärjestelmän antennit.
Aaltosen mukaan paksu betonimuuri oli rakennettu vain muutaman sadan metrin päähän kiitotien lopusta.
Esimerkiksi Euroopassa vastaavanlaista rakennelmaa ei lentokentillä sijoiteta kiitotien päähän.
– On ihan erilainen lähestymistapa. Voihan siellä olla esteitä, mutta ei sellaisia, jotka aiheuttavat täyskatastrofin, Aaltonen korostaa.
Lue lisää: Suuri lentoturma Etelä-Koreassa
Etelä-Korean turmakoneen viimeiset hetket tallentuivat videolle
Etelä-Korean lentoturmasta selvinnyt: "Mitä tapahtui?"