SDP haali eniten näkyvyyttä Tiktokissa eurovaaleissa – taustalla terapeutti-Ville

SDP oli europarlamenttivaalien alla näkyvin puolue nuorten suosimassaTiktok-sovelluksessa. Asia selviää faktantarkistuspalvelu Faktabaarin ja teknologiayritys Check Firstin tekemästä selvityksestä, jossa tutkittiin sovelluksen käyttöä kampanjoinnin välineenä.

Sosiaalidemokraattien jälkeen eniten näyttökertoja keräsivät vasemmistoliitto sekä vihreät. Eduskuntavaalien alla Tiktok-puolueeksi profiloitunut perussuomalaiset sen sijaan tuli selvityksen mukaan vasta neljänneksi.

Tutkimuksesta selviää, että SDP:n menestys selittyy paljolti yhdellä eurovaaliehdokkaalla. Sosiaalisessa mediassa terapeutti-Villenä tunnetuksi tullut sosiaalidemokraattien kansanedustaja Ville Merinen sai vaalien alla Tiktokiin lataamiin videoihinsa usein yli 100 000 näyttökertaa. Merinen ei kuitenkaan tullut valituksi Euroopan parlamenttiin.

Vain joka toisella sosiaalidemokraattien ehdokkaalla oli sovellus käytössä kampanjoinnissaan, mutta puolue keräsi helmikuun 15:nnen ja kesäkuun 9:nnen välisenä aikana yhteensä lähes 12 miljoonaa näyttökertaa.

Toiseksi tulleen vihreiden 20 ehdokkaasta 17:llä oli Tiktok-profiili käytössä samana aikana, ja puolue keräsi katsomiskertoja yhteensä noin 8,3 miljoonaa.

Sovellus antaa tilaa vihapuheelle

Tarkasteluajanjaksolla eniten katsomiskertoja saavuttivat sisäpolitiikkaa käsittelevät aihetunnisteet. Ennalta oletettiin, että maahanmuuttoa ja pakolaisuutta käsittelevät tunnisteet keräisivät paljon katsomiskertoja, mutta lopulta vain 5,6 prosenttia näitä aiheita käsittelevistä julkaisuista lähti leviämään erittäin laajasti.

Faktabaarin tiedotteen mukaan sovellus ei kuitenkaan ole poistanut hakuehdotuksista aihesanoja, joita voidaan pitää syrjivinä.

Kampanjointi Tiktokissa tavoittaa varsinkin nuoret. Faktabaari kertoo tiedotteessaan, että noin 47 prosentilla 18–24-vuotiaista suomalaisnuorista on sovellus käytössään. Poliitikot ovat tunnistaneet Tiktokin mahdollisuudet: Faktabaarin mukaan noin kolmannes eurovaaliehdokkaista käytti sitä aktiivisesti tänä vuonna eurovaalikampanjansa välineenä.

Juttu täydennetty kautaaltaan 4.7.2024 kello 10.56.

Lue myös:

    Uusimmat