Pari viikkoa sitten julkaistu Sultanin uusi kondomimainos kiellettiin Youtubessa. Katso mainos yllä olevalta videolta!
Uudella Sultain mainoksella esitellään uutta Kookas XL-kondomia. ”It fits like a Finn”-mainoksella nähdään monenlaisia toisiinsa täydellisesti sopivia asioita muun muassa suomalaisista designklassikoista perinteisiin suomalaisiin esineisiin.
Videolla vilahtaa myös retrohenkinen makkaraputki, jossa grillimakkara asetetaan paistumaan saunakiukaalle. Makkaraputkeen sujahtava saunamakkara sekä F*ck-sanan käyttö mainoksessa olivat kuitenkin liikaa Youtubelle ja mainos katsottiin sopimattomaksi sisällöksi. Youtube ei hyväksy videon mainostamista.
RFSU Suomen toimitusjohtaja Katariina Kurikka kertoo, että Youtuben kielto yllätti.
– Kyllä, sillä viime vuoden kolmanneksi katsotuin mainosvideo Youtubessa oli Sultanin F*ck like a Finn -video, jossa iskulause F*ck like a Finn on näkyvästi esillä. Saimme F*ck like a Finn -mainoksesta Youtubelta jopa palkinnon hienosta näkyvyydestä viime vuonna. Vielä yllättävämpää oli se, että suomalaiseen saunakulttuuriin kuuluva makkaranpaisto koettiin sopimattomaksi, Kurikka kommentoi MTV Digille.
"Kaipaamme keskustelua"
Kurikan mukaan videolla oli tarkoitus kertoa hauskalla tavalla yhteensopivista asioista ja siitä, kuinka tärkeää on, että kondomi istuu hyvin. RFSU:lla mainosta ei pidetty liian rajuna.
– On erittäin mielenkiintoinen kysymys, miksi juuri putkeen sujahtava makkara koettiin sopimattomaksi, kun Youtube on pullollaan paljon seksuaalisesti vihjailevampaakin sisältöä, Kurikka sanoo.
– Kaipaamme keskustelua siitä, miten ehkäisyvälineitä ja muita seksuaaliterveystuotteita voisi ”oikealla” tavalla mainostaa, jos tämä ei ole sallittu tapa. Haluamme myös tuoda seksiin ja ehkäisyyn liittyvät asiat luontevaksi osaksi yleistä keskustelua.
Kurikan mukaan suunnitelmissa ei ole ainakaan nyt muuttaa yrityksen mainontaa. Kielletyn "It fits like a Finn" -mainoksen oli jo esimerkiksi todettu puhuttelevan kohdeyleisöä Facebookissa.
– Teemme jatkossakin rohkeaa mainontaa. Pidämme kondomimainontaa erittäin tärkeänä, koska vain 50 prosenttia suomalaisista käyttää kondomia harrastaessaan seksiä uuden kumppanin kanssa. Luulen, että kysymyksessä on myös jonkinlainen kulttuuriero. Suomessa asioihin suhtaudutaan yleensä melko mutkattomasti, niin meidän on hankala ymmärtää, miksi makkaran paistaminen kiukaalla olisi turhan ronskia suuren kansainvälisen toimijan mielestä, Kurikka pohtii.
Säännöt kieltävät seksuaalisen sisällön
Youtube on kieltänyt säännöissään muun muassa mainokset, jotka sisältävät yksiselitteisesti aikuisille suunnattua tai seksuaalista sisältöä. Täysin selkeästi Youtuben mainossäännöistä ei kuitenkaan käy ilmi, miksi Sultanin mainoksen makkaraputki on katsottu liian sopimattomaksi sisällöksi.
Kevään aikana Youtuben sisällön sensurointi on herättänyt paljon keskustelua. EU:ssa Youtubea on vaadittu tarkistamaan kaikki palveluun julkaistava videosisältö ennakkoon. Näin halutaan ehkäistä laittoman sisällön levittämistä.
Keväällä Youtube ja tubettaja Logan Paul joutivat skandaalin kohteeksi, kun tähti julkaisi palveluun videon ruumiista. Youtube sai tapauksesta risuja, sillä se reagoi asiaan vasta viikko tapahtuman jälkeen. Tähti itse poisti videon Youtube-kanavaltaan.
Joulukuussa Youtube myös ilmoitti alkavansa tosissaan kitkeä viha-, väkivalta- ja äärisisältöjä palvelustaan.