Spriten mainoskampanja on saanut kohun aikaan Irlannissa.
Irlannissa pyörinyt Spriten mainoskampanja on saanut ikävää huomiota. Rohkean kampanjan kaksimielisiä mainoslauseita arvostellaan erityisen seksistisiksi – ja kritiikki on saanut aikaan sen, että koko kampanja on lopetettu, kertoo BBC.
"Raadollisen virkistävä" mainoskampanja hämmästyttää
Miesyleisölle suunnatun kampanjan kerrotaan tähtäävän "niiden juhlimiseen, joilla on pokkaa sanoa asiat niin kuin ne oikeasti ovat". Kampanjan ohessa käytetään hashtagia #BrutallyRefreshing, joka merkitsee vapaasti suomennettuna raadollisen virkistävää.
Tällaisia mainoslauseita kampanjan osana ollaan kummasteltu:
"Hän on nähnyt enemmän kattoja kuin Michelangelo."
"Et ole suosittu, olet helppo."
"Meillä on kaikilla yksi tiukka ystävä."
"Yksi dippaus ei koskaan riitä."
Kampanja on saanut osakseen hurjasti kritiikkiä sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun irlantilainen radiopersoona Louise McSharry lisäsi Twitteriin kuvan irlantilaiselle JOE.ie-sivustolle ilmestyneistä mainoksista. Seksiin viittaavien mainoslauseiden yhteyttä suosittuun Sprite-juomaan on ihmetelty tämän jälkeen avoimesti Twitterissä.
Spriten edustaja pahoittelee tapahtunutta
Spriten omistavan Coca-Cola Companyn edustaja reagoi kohuun pahoittelemalla tapahtunutta. Edustajan mukaan mainoskampanja on saatettu päätökseen, eikä seksistisiksi koettuja mainoksia tulla enää näkemään Irlannissa.
– Olemme pahoillamme kaikesta pahennuksesta, mitä #BrutallyRefreshing-kampanjamme on Irlannissa saanut aikaan. Kampanjan tarkoituksena oli ilmentää eri tilanteita erottuvaan ja humoristiseen tyyliin, edustaja totesi.
– Siitä asti, kun Sprite on ollut Irlannissa, se on yhdistetty yksilöllisyyteen ja itsensä ilmaisemiseen ja olemme tehneet kaikkemme sen varmistamiseksi, että tuotamme kaikkein korkealaatuisinta mainosmateriaalia, edustaja jatkaa.
– Myönnämme, että tässä tapauksessa sisältö ei vastannut asettamaamme standardia ja pahoittelemme tapahtunutta. Kampanja on nyt päätetty ja mainosta ei tulla enää näyttämään, hän totesi.
Lähde: BBC