Liikenneturvan tuoreesta kyselystä käy ilmi monen nuoren kokevan aikuisten kiusaavan heitä liikenteessä. Ilmiö on todellinen, sillä myös moni aikuinen myöntää pyrkivänsä "kouluttamaan" esimerkiksi mopolla tai mopoautolla liikkuvaa nuorta.
Ajotaitojen ja osaamisen karttumiseen ei ole mitään muuta keinoa kuin ajaminen, ajaminen ja ajaminen. Mopojen sarvissa on paljon 15-vuotiaita ja autojenkin ratissa yhä enemmän 17-vuotiaita.
Aikuisten olisi tärkeä tiedostaa, että kortin saatuaankin nuorella on vielä paljon harjoiteltavaa.
Lue myös: Joka kolmas autoilija uskoo moottoriteiden "haamurajoitukseen"
Joka kahdeksas myöntää "kouluttavansa" nuoria liikenteessä
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista 65 prosenttia kertoo ajavansa tavanomaista varovaisemmin ja huomaavaisemmin, mikäli huomaa liikenteessä nuoren kuljettajan.
Huomaavaisuus ja esimerkin näyttäminen ei kuitenkaan luonnistu kaikilta yhtä hyvin. Peräti 12 prosenttia vastanneista nimittäin myönsi yrittävänsä toisinaan "kouluttaa" mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria.
Tällaista toimintaa ovat havainneet myös nuoret, joista peräti puolet kertoi kohdanneensa liikenteessä suoranaista kiusantekoa. Nuoret kokivat, että tällaiset toimintatavat vaarantavat heidän turvallisuutensa.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi muistuttaa tiedotteessa, että nuorille kuljettajille voi sattua enemmän virheitä, mutta aikuisten kuljettajien tulisi ymmärtää se ja suhtautua kärsivällisesti.
– Missään nimessä liikenne ei ole paikka, jossa toista lähdetään ”kouluttamaan”. Osoittamalla mieltä valoja välkäyttämällä, tööttäämällä tai muutoin karvaamalla tilannetta vain pahennetaan. Aikuisten tulee omalla toiminnallaan näyttää oikeanlaista esimerkkiä liikenteessä, eikä lisätä riskejä, Niemi painottaa.
Älä provosoi – äläkä provosoidu
Nuorten viesti on painava. Kaksi kolmasosaa on sitä mieltä, että aikuisten tulisi huomioida nuoret liikenteessä paremmin ja suhtautua heihin myönteisemmin.
Tärkeää olisi myös olla provosoitumatta, vaikka kohtaisikin liikenteessä isomman nuorisoporukan esimerkiksi mopoilemassa.
– Näin poikkeustilan aikana aikuisten on hyvä muistaa, että ohjattu toiminta on tauolla. Nuorten ajeleminen voi lisääntyä, kun muu tekeminen on vähentynyt eikä kavereita voi tavata kodeissakaan. Vaikka se ärsyttäisikin, ärtymystään ei tule osoittaa käyttäytymällä liikenteessä huonosti. Riskinä on, että syntyy negatiivinen kehä, jossa nuoret ja aikuiset provosoivat toisiaan, suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen Liikenneturvasta muistuttaa.
Lähde: Liikenneturva