Tampereella koulutetaan uuden ajoneuvotekniikan ammattilaisia – opinnäytetyönä syntyy kokonainen sähköauto: "Harhakäsityksiä liikkuu"

tampere amk sähköauto
Tampereen ammattikorkeakoulun autotekniikan opiskelijoilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus kehittää ja valmistaa sähköauto itse. Kuvassa teollisuusteknologian lehtorit Risto Myllymäki (vas.) ja Jari Seppälä sekä pian koekäyttöön valmistuva sähköauto.TAMK
Julkaistu 11.06.2022 13:59

Ville Järveläinen

Sähköautojen jalansija automarkkinoista tukevoituu vuosi vuodelta, mikä asettaa uudenlaisia vaatimuksia myös autoalan insinöörikoulutukselle. Mikäpä olisikaan parempi tapa opiskella uudenlaista ajoneuvotekniikkaa kuin oman sähköauton rakentaminen.

Tampereen ammattikorkeakoulussa on käynnissä hanke, jossa opiskelijoilla on ensimmäistä kertaa tilaisuus kehittää ja valmistaa sähköauto itse.

Hankkeessa hyödynnetään tietoa TAMKin aiemmista sähköajoneuvoprojekteista. Tarkoituksena on kehittää ja ajantasaistaa autotekniikan koulutusta.

– Kaupallinen sähköauto ei olisi yhtä havainnollinen opetuksessa. Itse tekemällä opiskelijat oppivat, mitä sähköauto tekee, miten se toimii ja millaisia sähköisiä ilmiöitä on olemassa, teollisuusteknologian lehtori Jari Seppälä Tampereen ammattikorkeakoulusta toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Turkulainen keksintö voisi tehdä sähköautoilusta kivuttomampaa – patentit jo haussa

Pian koekäyttökunnossa oleva rakennusprojekti on autotekniikan neljännen vuosikurssin opiskelijoiden opinnäytetyö. Pohjana on ladattava hybridi, joka muutetaan täyssähköiseksi.

Hankkeessa kerrytetään tietoa sähköautoista ja niiden turvallisuudesta esimerkiksi kuluttajille, autoliikkeille ja pelastuslaitoksille.

– Tämä on tärkeää, koska sähköautoista liikkuu harhakäsityksiä esimerkiksi latauksen paloturvallisuuteen liittyen, teollisuusteknologian lehtori Risto Myllymäki Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo tiedotteessa.

Henry Fordin säätiön rahoittama projekti kestää vain tämän vuoden loppuun, mutta sähköautoa tullaan kehittämään eteenpäin senkin jälkeen.

Auton kanssa tehdään esimerkiksi korkeajänniteakuston jännitetason nostoa sekä erilaisten akku- ja lataustekniikoiden vertailua. Aikomuksena on kehittää myös mittaus- ja testausympäristöjä.

4:55img

KATSO MYÖS: Jätepuusta voidaan tuottaa edullista polttoainetta, mutta mitä vaaditaan ennen kuin sitä voisi tankata huoltoasemilla? LUT-yliopiston apulaisprofessori Kristian Melin kertoo, millä aikataululla autoilijat voisivat päästä ostamaan uutta polttoainetta.

Lue myös: Suomessa ryhdytään muuttamaan dieselkuormureita sähköisiksi – lue tämä, ennen kuin tuomitset

Lähde: Tampereen ammattikorkeakoulu

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot