Turkulaiselle keksinnölle haetaan parhaillaan patentteja. Projektipäällikkö uskoo, että innovaation kaupallinen läpimurto voisi auttaa jopa alentamaan sähköautojen hintaa.
Turun ammattikorkeakoulu kertoo tiedotteessaan, että sen tuore innovaatio mahdollistaa sähköauton tehokkaamman lataamisen.
Lehtori ja projektipäällikkö Heikki Saariluoma sanoo ammattikorkeakoulun tiedotteessa, että kyse on uudenlaisesta lämmönhallintatavasta, jonka avulla akku saadaan toimimaan tehokkaammin esimerkiksi pakkaskelillä.
– Nestekiertoinen järjestelmä auttaa kylmissä olosuhteissa akkua lämpenemään, mikä vaikuttaa latausnopeuteen. Lämmönhallinta kylmissä olosuhteissa nostaa sähköauton toimintamatkaa huomattavasti, Saariluoma toteaa.
Lue myös: Suomessa kehitettiin polttoaine, jonka litrahinta olisi vain 0,56 euroa – "Merkittävä asia"
Yksinkertaisella muutoksella iso hyöty?
Liikenteen sähköistyessä latausnopeus nousee yhä tärkeämmäksi tekijäksi arkiautoilun helpottamisessa. Latauspisteitä ei välttämättä saada kaikkialla lisättyä niin nopeasti kuin autojen määrän kasvun puolesta olisi toivottavaa.
Pulmaa voi kuitenkin ratkoa myös toisesta päästä eli autojen latausnopeutta sekä toimintamatkaa kasvattamalla. Nopeassa latauksessa akku kuitenkin lämpenee enemmän kuin hitaassa.
Nykyisissä akkupaketeissa lämmönhallintajärjestelmä on tyypillisimmin kennon alapuolella tai sivuilla. Mutta kun akkuja ladataan tai puretaan nopeasti, syntyy lämpöä eniten kennojen yläosassa.
– Meidän ratkaisussamme jäähdytys on ylhäällä. Se takaa sen, että kuumeneva alue saadaan jäähtymään paljon nopeammin, kuin jos jäähdytys on akun alapuolella. Silloin kokonaislämpötila voidaan pitää optimaalisena, ja akun lataaminen on tehokkaampaa sekä ikääntyminen vähäisempää, Saariluoma selventää.
Patentit haussa
Innovaatiota on kehitetty yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun Valmistustekniikan ja Computational Engineering and Analysis -tutkimusryhmien kanssa. Jatkokehitystä tehdään Business Finlandin rahoittamassa projektissa.
Saariluoman mukaan tekniikkaa on hiottu kevään aikana kuntoon, ja ratkaisulle on jo haettu patentteja.
Lue myös: Sähköautojen langaton lataaminen tulee Suomeen – edes pysähtyä ei tarvitse
Projektissa kiinnitetään huomiota myös kotimaiseen akkujen valmistamiseen. Tällä hetkellä Suomessa ei ole kennojen valmistustehdasta, mutta Saariluoman mukaan kaikkia akkuihin tarvittavia mineraaleja löytyy Suomestakin.
Projekti huomioi kotimaisten maametallien hyödyntämisen litiumioniakun koko elinkaaren aikana sekä raaka-aineiden kierrättämisen ja jatkojalostuksen.
Ei ainoastaan autoihin
Saariluoma kertoo, että lämmönhallintaratkaisua olisi mahdollista hyödyntää tavan sähköautojen lisäksi myös esimerkiksi työkoneissa, losseissa ja tulevaisuudessa myös lentokoneissa.
Mikäli keksintö lyö läpi isossa mittakaavassa, voisi se Saariluoman mukaan jopa laskea sähköautojen hintaa akun osien valmistettavuuden yksinkertaistuessa.
Lue myös: Vetyautoista voisi olla yllättävää iloa myös maanviljelijöille – suomalaistiimi tutkii todellista ekoratkaisua
Lähde: Turun ammattikorkeakoulu