Tampereen kaupungin asiantuntijan mukaan koululaisten kulkemista on mahdotonta tehdä aukottoman turvalliseksi pelkästään liikennejärjestelyillä, esimerkiksi töyssyjen ja varoitustaulujen lisäämisellä.
11-vuotias tyttö loukkaantui tänään Tampereella jäätyään suojatiellä rekan alle. Viime perjantaina 9-vuotias tyttö jäi Helsingissä kuorma-auton alle ja menehtyi.
Suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta sanoo, että kaupungilla on lukuisia keinoja turvallisuuden parantamiseksi, mutta eri asia on, toimivatko ne käytännössä.
Keinolistalla ovat muun muassa töyssyjen ja nopeusvalvontakameroiden lisääminen, liikennevalojen uudelleenohjelmointi ja koululaisista varoittavien liikennemerkkien lisääminen.
– Töyssyjä käytetään lähiöissä, mutta ne eivät oikein sovi keskustaan. Niistä tulee tärinäongelmia, eivätkä ne olisi kovin kauniitakaan. Enkä usko, että niistä olisi keskustassa samanlaista hyötyä kuin lähiöissä, joissa ajonopeudet nousevat melko suuriksi.
"Vihreä ei voi palaa jokaiselle erikseen"
Poliisin tietojen mukaan Töölössä Helsingissä vihreät valot paloivat sekä kääntyvälle kuorma-autolle että suojatien ylittäneelle 9-vuotiaalle, joka menehtyi turmassa.
Vandellin mukaan liikennevaloja on käytännössä vaikea ohjelmoida niin, että vihreät eivät palaisi samaan aikaan sekä autoilijalle että jalankulkijalle.
– Valojen ohjelmointi ei ole kallista, mutta liittymässä saattaa loppua kapasiteetti, jos kaikilla on vihreä eri vaiheessa. Liikenne jonoontuisi, ja autot saattaisivat lähteä oikomaan tonttikatuja pitkin, kun liikenne sujuisi huonosti.
Asenne ratkaisee lopulta
Vandellin mukaan koululaisten liikenneturvallisuutta pystytään parantamaan lopulta kaikkein parhaiten ihmisten asenteisiin vaikuttamalla.
– Liikennevalojen ja nopeusrajoitusten kunnioittaminen ovat tärkeimpiä.
Toinen tehokas keino olisi autojen turvallisuusmekanismien lisääminen – esimerkiksi niin, että auton laitteet varoittaisivat kuljettajaa liikkuvasta jalankulkijasta. Tämä auttaisi erityisesti tilanteissa, joissa jalankulkija jää niin sanottuun kuolleeseen kulmaan, jossa autoilija ei näe häntä.
– Ei ole resursseja tehdä joka paikkaa niin turvalliseksi, ettei mitään voisi tapahtua. Tämä on kuitenkin inhimillistä toimintaa niin kauan kuin autoissa ei ole luotettavia laitteita, jotka pysäyttäisivät vaaratilanteen ennen kuin mtään pääse tapahtumaan.
Vandell ei myöskään innostu ajatuksesta, että koulun lähistöllä olisi koulun alkamisen ja loppumisen aikaan välkkyvä valotaulu varoittamassa "koululaisia liikenteessä nyt, hiljennä vauhtia".
– Kouluja on paljon Tampereellakin, eli varoituskylttejä saisi laittaa joka puolelle, ja silloin niistä katoaa informaatioarvo hyvin pian. Etelä-Euroopassa vilkkuvia valotauluja käytetään jo liikaakin, ja silloin niistä ei ole enää paljon hyötyä.