Eilen alkoi poliisin valvontaviikko, jonka aikana poliisi tarkkailee erityisesti turvavyön käyttöä ja tarkkaamattomuutta, eli lähinnä kännykän käyttöä ajaessa. Poliisin tilastoissa kännykkää näprää ajon aikana päivittäin keskimäärin noin 20 ajajaa.
Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan kännykkä korvalla ajetaan Suomen maanteillä valitettavan paljon.
Video: erityisesti tietyömaalla sattuu usein onnettomuuksia.
– Se on valitettavasti kohtuullisen iso ongelma. Tilastojen mukaan onneksi kovin monta kännykästä pelkästään johtuvaa kuolonkolaria ei ole ollut.
Lue myös: Valvontaviikon surullinen saldo: Vaarallisin suojatierike oli yleisin sakon syy
Sen sijaan suurin vaara Kallion mukaan syntyy siitä, kun kännykkää katsotaan ja räplätään ajon aikana.
– Tutkimusten mukaan puhuminen ei ole niin vaarallista kuin se, että mahdollisesti luetaan uutisia tai WhatsAppia tai mitä tehdäänkään. Kännykän näppäily on kaikkein vaarallisin muoto, koska silloin katse on pois tiestä. Valitettavasti kännykkä on ikään kuin kasvanut monen ihmisen käteen, eli ei malteta ajaessa olla katsomatta puhelinta.
Keskimäärin noin 20 tapausta per päivä
Poliisi on tilastoinut useammalta vuodelta puhelinrikkeitä ajoliikenteessä. Tänä vuonna pelkästään syyskuuhun mennessä poliisin haaviin on jäänyt 4751 sellaista henkilöä, joka oli käyttänyt ajon aikana matkapuhelinta siten, että piti puhelinta kädessään. Tämä tarkoittaa keskimäärin noin 20 poliisin tietoon tullutta kännykkätapausta päivässä. Viime vuonna syyskuuhun mennessä tapauksia oli 4 472.
Eniten poliisin tietoon tulleita tapauksia matkapuhelimen käytöstä ajon aikana on Lounais-Suomesta, jossa esimerkiksi viime vuonna matkapuhelinta, radiota ja tv-vastaanotinta on käyttänyt ja siitä jäänyt kiinni 1 077 henkilöä. Vertailuna, Kaakkois-Suomessa viime vuonna tapauksia oli 734 ja Hämeessä 595.
Viime viikolla jaettiin runsaasti sakkoja
Viime viikolla poliisi valvoi suojatieturvallisuutta, ja löysi sekä autoilijoiden että jalankulkijoiden käyttäytymisestä korjattavaa.
Jalankulkijoille jaettiin sakkoja muun muassa siksi, että olivat kävelleet punaisia päin tai jättäneet käyttämättä suojatietä.
Autoilijoiden kohdalla eniten rikkeitä merkittiin tilanteista, joissa autoilija ei pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon viereen.