"Joulumyynnin lähtölaukaus" tuo tarjouksia tarjousten perään – yksi asia Black Friday -huumassa voi ärsyttää: "Tärkeä asia, jota varmasti kaikki kaupan alan toimijat miettivät"

Tällaisia ovat joulun 2021 hittilelut 1:35
KATSO MYÖS: Tällaisia ovat joulun 2021 hittilelut.

Kuinka paljon aiot käyttää rahaa vuoden 2021 Black Friday -tarjouksiin? Prisman asiakasomistajille teetetystä kyselystä selviää, että viidennes vastaajista suunnittelee käyttävänsä Black Friday -alennusmyynteihin satasen tai pari. Yksi asia mustan perjantain huumassa pännii kuitenkin osaa vastaajista.

Black Friday -ostospäivää vietetään vuonna 2021 perjantaina 26. marraskuuta. Vaikka Black Friday -ostospäivää vietetään perjantaina, alennukset alkavat monissa kaupoissa jo saman viikon maanantaina tai jopa aiemmin. Black Week -nimitystä käytetäänkin koko tästä alennusviikosta, jota seuraava maanantai, vuonna 2021 siis 29.11., on sekin tarjouspäivä, nimeltään Cyber Monday.

Moni mieltää Black Fridayn erityisesti viihde-elektroniikan tarjousten suurpäiväksi – esimerkiksi Verkkokauppa.comin myyntidata paljastaa, että suomalaiset hankkivat uutta elektroniikkaa erityisesti loppuvuodesta –, mutta Prisman asiakasomistajilleen lokakuussa teettämästä kyselystä paljastuu jotain muutakin.

Kyselyyn vastasi peräti 2608 eri-ikäistä suomalaista, joista 41 prosenttia toivoi Black Friday -tarjouksia vaatteisiin ja muihin pukeutumisen tuotteisiin. Niistä vastaajista, joiden aikeissa Black Friday -ostokset olivat, 38 prosenttia kertoi ostavansa alennusmyynneistä vaatteita tai muuta pukeutumiseen liittyvää. 

Lue kaikki Black Friday -uutiset täältä!

Tiesitkö? Black Friday -tarjouksia juhlitaan aina marraskuun neljäntenä perjantaina, vuonna 2022 Black Friday onkin siis perjantaina 25.11.

– Kyselyn tulos kertoo trendistä, jonka olemme havainneet vahvistuvan Prisman edellisvuosien myyntien pohjalta: Black Friday on laajentunut pysyvästi viihde-elektroniikan ulkopuolelle. Muodin ja pukeutumisen kysyntä on Prismassa muutenkin kasvussa, eikä tässä suhteessa Black Friday tee poikkeusta, kertoo Prisman Kodin ja Viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila tiedotteessa.

Vaikka kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa toki nähdään edelleenkin merkittävässä roolissa Black Fridayna, suuntaus on Junnilan mukaan selkeästi kohti kokonaisvaltaisempaa kampanjointia, jossa kysyntää on eri tuoteryhmissä.

Black Friday -ostoksiin käytetään 100–200 euroa

Mutta kuinka paljon rahaa suomalaiset laittavat mustana perjantaina palamaan? Prisman kyselyn mukaan yleisin summa oli 100–200 euroa. Näin paljon suunnitteli käyttävänsä viidennes vastaajista. Ylipäätään yli sata euroa Black Friday -tarjouksiin oli valmis käyttämään jopa 49 prosenttia vastaajista.

Kyselyn mukaan suomalaiset shoppailevat Black Fridayna impulsiivisesti. 34 prosenttia vastaajista ei osannut vielä sanoa, paljonko rahaa Black Friday -ostoksiin menisi. 39 prosenttia vastaajista puolestaan kertoi, ettei lykkää alkuvuoden ostossuunnitelmiaan Black Fridaylle.

52 prosenttia vastaajista ei vielä kyselyä täyttäessään ollut päättänyt, aikooko ylipäätään ostaa mitään, kun marraskuun 26. päivä koittaa.

Joululahjoja ostetaan Black Friday -tarjouksista

Postin kyselytutkimukseen vastanneista 26 prosenttia kertoi aloittavansa joululahjahankintansa Black Friday -tarjouksista. Myös Prisman kyselyssä 29 prosenttia ostopäätöksen jo tehneistä vastaajista suunnitteli hankkivansa osan joululahjoistaan tarjousmyynneistä.

– Black Friday on joulumyynnin lähtölaukaus ja monelle myös tapa helpottaa joululahjaostoksista tulevaa stressiä. Tämä tulos kuitenkin osoittaa, että Black Fridayn merkittävästä tunnettuudesta huolimatta, sillä ei ole vielä samalla tavalla vakiintunutta asemaa Suomessa kuin muualla maailmalla. Suomalaiset luottavat saavansa tarvitsemansa tuotteet edullisesti ympäri vuoden, Junnila toteaa.

Junnilan mukaan kyselyssä rohkaisevaa oli huomata, että vain yksi prosentti kyselyyn vastaajista ilmoitti tehneensä turhia Black Friday -ostoksia.

– Toisin sanoen suomalaiset eivät liiku vain alennusten perässä, vaan ostavat fiksusti, kun aito tarve ja sopiva tarjous osuvat kohdalle, Junnila pohtii.

Hieman erilaisia tuloksia saatiin hintavertailusivusto Hintaoppaan kyselytutkimuksessa, johon vastanneista suomalaisista joka viides viime vuoden Black Fridayna ostoksia tehnyt kertoi tehneensä myöhemmin turhiksi toteamiaan ostoksia Black Fridayn ja Black Weekin aikaan.

Liikakulutukseen kannustaminen Black Fridayn ärsyttävin puoli

Ne vastaajat, jotka kertoivat jättävänsä Black Friday -ostokset väliin, kertoivat ostamattomuuden syyksi yleisimmin yksinkertaisesti sen, ettei ostoksille ollut tarvetta. Näin vastasi 62 prosenttia niistä, jotka päättivät passata suuret tarjouspäivät. 30 prosenttia vastaajista kertoi syyksi kuitenkin liikakulutuksen vähentämisen. 32 prosenttia kertoikin kokevansa Black Fridayn ärsyttävimpänä puolena kannustamisen turhaan kulutukseen.

– Tämä on tärkeä asia, jota varmasti kaikki kaupan alan toimijat miettivät, Junnila toteaa.

Luonnonvarojen ylikulutuksen kannalta yksittäinen ihminen voi tehdä osansa ostamalla kestäviä ja kierrätettäviä tuotteita, joita oikeasti tarvitsee. Aina tarvitsemaansa tavaraa ei tarvitse ostaa vaan sen voi vuokrata tai lainata. Aiheesta keskusteltiin taannoin Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Prismassa tuodaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa päivittäistavarakaupan tuotteet alennusten piirin. Junnila uskoo, että näin myös kuluttamista välttelevät saavat kampanjasta hyötyä esimerkiksi halvempien elintarvikkeiden muodosta.

– Emme yllytä ketään ostamaan turhaa.

Ostaisitko joululahjaksi käytetyn lahjan?

Lähde: Prisma

Lue myös:

    Uusimmat