Voiko alennusprosentti olla "liian suuri"? Tässä vaiheessa hälytyskellojen pitäisi soida Black Friday -tarjousten keskellä

9:34img
Alennusmyynnit vauhdittavat joulukauppaa – paljonko kuluttaja hyötyy? Mikä on yleisin virhe alennusostoksilla? Entä mikä on "liian suuri" alennusprosentti, jonka pitäisi panna hälytyskellot soimaan?
Julkaistu 21.11.2023 17:31

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Joulun alla alennusmyynnit houkuttavat lahjanostajaa, mutta ovatko alennushinnat todellisia? Entä mikä on "liian suuri" alennusprosentti, jonka pitäisi panna hälytyskellot soimaan? 

Alennusmyyntipäivä Black Friday venyy joissakin yrityksissä jopa viikon mittaiseksi. Päivä on täynnä uskomattomalta kuulostavia tarjouksia, mutta voiko niihin luottaa?

Lue myös: "Varma hittituote" – näiden elektroniikkatuotteiden uskotaan tekevän kauppansa Black Fridayna

Nostavatko yritykset hintoja juuri ennen alennuksen alkamista?

Lain mukaan kauppojen täytyy ilmoittaa alin hinta, jolla tuotetta on myyty viimeisen 30 päivän aikana. Laki auttaa arvioimaan tuotteen todellista alennusprosenttia ja hintaa, kuvaa Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen Huomenta Suomessa.

– Taustalla oli myös halu suitsia sellaisia markkinointikäytänteitä tai toimintatapoja, joilla yritykset ovat nostaneet hintoja juuri ennen alennuksen alkamista ja sillä tavalla saaneet keinotekoisesti alennusprosentteja ylöspäin, Vyyryläinen kuvaa.

Mikään ei toki estä nostamasta hintaa vaikkapa 60 päivää ennen alennusmyyntejä. Lain onnistumista pitäneekin arvioida myöhemmin.

Lue myös: Tällaisia ovat joulun 2023 hittilelut: "Kannattaa ehkä varautua ajoissakin"

"Keinotekoiset alennukset aina kasvavat alennusmyynneissä"

Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassetin mukaan ennen joulua mainostettu Black Friday on vuoden edullisin ostospäivä, jos tarkastellaan koko vuotta.

– Mutta se on myös se päivä, jolloin keinotekoisia alennuksia on eniten, Matinvesi-Basset sanoo.

– Olemme vuosien varrella huomanneet, että keinotekoiset alennukset aina kasvavat alennusmyynneissä. Silloin kuluttajat ovat enemmän ostohousut jalassa ja jo menossa ostamaan, hän kuvaa.

Kun hintaa on valmiiksi nostettu, alennusprosentti näyttää paremmalta. Toisaalta Black Fridayn aikaan ostaminen on edullista.

– Jos oikeasti on nyt Black Weekin tai Black Fridayn aikaan ostotarpeita tai ostaa joululahjoja etukäteen, kyllä se on hyvä päivä ostaa. Jos tuotteen saa alennuksella ja sitä tarvitsee, se on silloin säästöä, Matinvesi-Basset sanoo.

Vyyryläisen mukaan oikean hinnan ja sen todellisen vaihtelun selvittäminen vaatii seurantaa myös kuluttajalta.

Mikä on yleisin virhe alennusostoksilla? Mitä sanktioita yritykselle koituu, jos se ei noudata alennusmyyntien sääntöjä? Mikä on "liian suuri" alennusprosentti, jonka pitäisi panna hälytyskellot soimaan? Katso keskustelu yllä olevalta videolta.

Lue myös: Tutkimus selvitti Suomen huonomaineisimmat yritykset – yhdellä firmalla harvinaisen heikko arvosana

Lue myös: Houkuttelevia tarjouksia joka paikassa? Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätä

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday