Tasoristeyksien kuolemantapaukset tulleet pääosin risteyksistä, joissa ei ole varoituslaitteita

tavarajuna aop 2
Tomi Natri/All Over Press
Julkaistu 30.08.2022 16:13(Päivitetty 30.08.2022 17:15)

MTV UUTISET – STT

Vuosikymmenen aikana 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, tiedottaa Onnettomuustietoinstituutti.

Onnettomuuksissa kuolleista 40 ihmisestä noin neljännes oli matkustajia ja loput kolme neljännestä kuljettajia. Kuljettajista reilu kolmannes oli yli 65-vuotiaita ja vain yksi ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena.

Useimmiten ajoneuvon kuljettaja ei ollut huomannut saapuvaa junaa tai huomasi sen liian myöhään. Lisäksi risteyksissä oli havainnointia vaikeuttavia näköesteitä, kuten pensaita tai puita.

Suurimmalle osalle kuljettajista onnettomuuspaikka oli ollut tuttu. Havainnointia arvioitiin heikentäneen luotto siihen, ettei vähäliikenteisessä risteyksessä ollut tulossa junaa.

Varoituslaitteet parantaisivat turvallisuutta

Kaikista 33 onnettomuusristeyksestä neljässä oli varoituslaitteet eli puolipuomi, varoitusvalo ja äänimerkki. Jokaisessa näistä kuljettaja ajoi päin alhaalla ollutta puomia ja päätyi raiteille. Lisäksi yhdessä risteyksessä oli varoitusvalo ja äänimerkki muttei puomia.

Kaikista muista risteyksestä puuttuivat kaikki varoituslaitteet.

Tutkijalautakuntien mukaan risteykset tulisi poistaa kokonaan, tai jos se ei ole mahdollista, turvallisuutta tulisi parantaa asentamalla varoituslaitteet. Lisäksi tulisi suurentaa risteyskulmia, rakentaa odotustasanteita ja parantaa näkemistä.

Tasoristeysonnettomuudet ovat toiseksi suurin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ryhmä raideliikenteessä.

Lue myös: Suomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneonnettomuudet