Kevyt ja tehokas Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport hätyyttelee luokkansa kärkiautoja.
Peugeotilla on pitkä historia kompaktien sporttiautojen valmistamisesta. 2000-luvun alkupuolella ranskalaisella oli havaittavissa pientä taantumaa, mutta uusimmat mallit ovat tarjonneet jälleen taattua hauskuutta.
Uuden Peugeot 308 GTi by Peugeot Sportin pellin alta löytyy 1,6-litrainen turbomoottorin, josta on tarjolla 250 ja 270 hevosvoimaiset versiot. Suomen tuontiohjelmaan otetaan vain tehokkaampi versio. Satasen spurtista Suomeen tuotavalla mallilla selviää 6,0 sekunnissa. Vääntöä löytyy 330 Nm ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h lukemaan.
Voima välitetään etupyörille kuusi portaisen manuaalivaihteiston kautta. Pidosta huolehtivat Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko sekä Michelin Super Sport 3 -renkaat. Hidastuvuudesta huolehtivat edessä 330 milliset rei’itetyt jarrulevyt ja nelimäntäiset jarrusatulat.
Tehon lisäksi Pösön sportin omamassa lupaa hyvää ajettavuuden suhteen. Auto nimittäin painaa luokassaan vähän eli 1205 kiloa. Ajettavuuden lisäksi tällä on positiivinen vaikutus kulutukseen ja yhdistetty kulutus jääkin lukemaan 6,0 l/100 km, mikä vastaa 139 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.
Alusta on viritetty vakiomalliin verrattuna jämäkämmäksi. Lisäksi luistoneston saa sallivampaan ajotilaan, tai halutessaan se on mahdollista ottaa kokonaan pois. Keskikonsolista löytyy monien muiden tyylisesti Sport-nappi, jota painamalla kaasun vaste sekä äänet muuttuvat ja lisäksi mittariston värimaailma muuttuu valkoisesta punaiseksi.
Uusi Peugeot 308 GTi esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen juuri ennen vuoden vaihdetta.