Coldplayn Suomen konserttien hinnat nousivat lähes 400 euroon dynaamisen hinnoittelun vuoksi. Matkailualalla käytetty hinnoittelutapa on yleistymässä nyt myös tapahtuma-alalla.
Myös tapahtuma-alalla on alettu käyttää dynaamista hinnoittelua, jonka avulla hinnat nousevat tai laskevat kysynnän mukaan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt havaintoja dynaamisesta hinnoittelusta lento- ja junalippujen sekä hotelliöiden osalta jo useammalta vuodelta, kertoo Kilpailija- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen valvontatoiminnan ryhmäpäällikkö Riikka Rosendahl.
– Näillä aloilla dynaaminen hinnoittelu saattaa osaltaan mahdollistaa sitä, että tarjolle saadaan myös vähemmän suosittuja tuotteita tai pystytään ylläpitämään matkustamista sellaisillakin reiteillä ja sellaisiin kellonaikoihin, joihin huippukysyntä ei kohdistu.
Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset saavat enemmän tuloja korkean kysynnän hetkinä.
– Niillä voitoilla ja tuloilla yritys voi tuoda tarjolle laajempaa valikoimaa. Toisaalta se on yrityksen valittavissa, käyttävätkö he tulot valikoiman parantamiseen vai voiton jakamiseen osakkaille.
Hotellihuoneiden sekä lento-ja festivaalilippujen lisäksi myös junalippuja hinnoitellaan dynaamisesti. VR on hinnoitellut kertalippujaan dynaamisesti vuodesta 2016 alkaen. Junalipun hintaan vaikuttaa matkan pituus, varausajankohta ja kysyntä.
Myös useat autonvuokrauspalvelut hinnoittelevat palveluitaan dynaamisesti. Myös huvipuisto Särkänniemi hinnoittelee huvipuistorannekkeensa kysynnän mukaan.
Lue myös: Junalippujen hinta voi moninkertaistua, jos ei toimi ajoissa – tällaiset vinkit VR antaa matkustajille
Kommentti: Coldplay tekee Suomessa historiaa – mutta lipunmyynti oli kaikkien aikojen dynaaminen sekamelska
Mitä suurempi kysyntä, sitä korkeampi hinta
– Kovan kysynnän aikana hinta voi olla korkeampi, mutta matalan kysynnän aikana halvempi, toteaa Rosendahl.
Eli jos esimerkiksi festivaaliliput on hinnoiteltu dynaamisesti eikä niille ole paljon kysyntää, niiden hinnat voivat laskea.
– Samoin jos artistilla on useampi keikka, niin on mahdollista, että viikonlopun päiviin osuvat keikat ovat paljon paremmin myyviä. Ja vaikka viimeinen maanantaille osuva keikka myy vähän heikommin, dynaamisen hinnoittelun myötä hinnan pitäisi reagoida kysyntään halvempana.
Rosendahlin mukaan dynaamisella hinnoittelulla pyritään vastaamaan kysynnän vaihteluihin. Dynaamisessa hinnoittelussa hinnat voivat laskea sekä nousta. Dynaaminen hinnoittelu eroaa siis esimerkiksi huutokaupasta, sillä huutokaupassa hinnat nousevat vain ylöspäin.
– Tiivistetysti sanottuna dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa sitä, että tietotekniikan ja algoritmien avulla hinta vaihtuu sen mukaan, minkälainen kysyntä tuotteeseen kohdistuu.
Lue myös: Coldplayn keikkalippujen hinnat pompsahtivat lähes 400 euroon – syynä dynaaminen hinnoittelu
Onko dynaaminen hinnoittelu laillista?
Yritykset saavat harjoittaa dynaamista hinnoittelua, sillä kuluttajansuojalaki ei kiellä sitä. Rosendahl toteaa, että yritysten täytyy muistaa hintojen kertomisessa kuitenkin kuluttajansuojan perussäännöt.
Yritykset eivät saa johtaa kuluttajia harhaan mainonnallaan. Jos yritys on luonut tuotteita markkinoidessaan sellaisen kuvan, että hinnat ovat kiinteitä, hinnoittelu ei saisi yhtäkkiä muuttua dynaamiseksi.
– Kuluttajalle ei saisi tulla yllätyksenä se, että kyseessä on dynaaminen hinta.
Kuluttajat pohtivat, vaikuttaako hintaan heidän aikaisempi ostohistoriansa. Se ei kuitenkaan vaikuta dynaamiseen hinnoitteluun.
Rosendahlin mukaan kuluttajien on hankala erottaa dynaamisen ja personoidun hinnoittelun eroja. Personoituun hinnoitteluun käytetään esimerkiksi asiakkaan ostohistoriaa tai muita asiakastietoja.
Dynaamisen hinnoittelun piirissä olevia tuotteita voi usein ostaa vain verkosta.
Lue lisää: Yksi tuote, monta hintaa: Netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät
7:18
Katso videolta, ketkä hyötyvät personoidusta hinnoittelusta.