Hintavertailupalvelu selvitti, nostetaanko tuotteiden hintaa ennen Black Fridayta – "Kuluttajien harhaanjohtamista"

Hintavertailupalvelu selvitti, kuinka paljon tuotteiden hintoja nostetaan ennen suurta alepäivää.

Singles' Dayn ohella vuoden suurimmaksi ostospäiväksi tituleerattu Black Friday koittaa 29. marraskuuta. Osa alennuksista voi olla keinotekoisia, kertoo hintavertailupalvelu Hintaopas.fi tiedotteessaan.

Hintavertailupalvelu tarkasteli noin neljän miljoonan tuotteen hintaa 1.10–31.10.24 välisenä aikana. Tarkastelussa havaittiin, että reilut 29 prosenttia hinnoista nousi tuona aikana.

Noin 14 prosenttia hinnoista nousi tarkastelujakson aikana yli kymmenen prosenttia. Kyse on yli puolen miljoonan tuotteen hinnasta.

– Jos näin tehdään mahdollisimman suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi Black Fridayna, on se kuluttajien harhaanjohtamista, toteaa Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa.

Laki hintojen ilmoittamisesta

Vuoden 2023 alusta astui voimaan alennusmyyntejä säätelevä laki, jonka mukaan kauppojen pitää ilmoittaa alennusten yhteydessä alin hinta, jolla tuotetta on myyty tarjousta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Tiesitkö? Vuoden 2023 alusta tavaroiden alemarkkinoinnissa on pitänyt ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana

Jos puolestaan yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita aiemman alimman myyntihinnan ilmoittamisvelvollisuus ei kuitenkaan koske.  

Lähde: KKV

Hintakikkailua on silti havaittavissa, tiedotteessa kerrotaan. Matinvesi-Bassetttin mukaan Pohjoismaissa on nähty, että osaa hinnoista on nostettu ennen laissa edellytettyä 30 päivän tarkastelujaksoa. Hintoja on pidetty korkealla tarkastelujakson ajan, jotta alennusprosentti olisi mahdollisimman suuri.

Ei automaattisesti hintakeplottelua

Matinvesi-Bassett muistuttaa, että hintojen nostaminen lokakuussa ei ole laitonta. Se ei myöskään suoraan kerro pyrkimyksestä laskea niitä Black Fridayksi isojen alennusprosenttien toivossa.

– Erityisen epäilyttäviä ovat kuitenkin ne tuotteet ja tuotekategoriat, joiden hintoja on nostettu yli 10 prosenttia. Kuluttajien on hyvä olla tietoisia siitä, että hintakikkailua tapahtuu edelleen lakimuutoksesta huolimatta, hän sanoo.

Viime vuoden Black Fridayna keinotekoisia alennuksia kaikista alennustuotteista oli 7,8 prosenttia ja 7,9 prosenttia  vuonna 2022, tiedotteessa kerrotaan.

Hittituotteissa hintojennousua

Lokakuista hintojennousua oli havaittavissa etenkin hiustuotteissa, tietokonekomponenteissa ja eräissä keittiötuotekategorioissa. Matinvesi-Bassett kertoo, että osassa tuotekategorioista, kuten takeissa ja padoissa ja kattiloissa, nousu selittyy sesonginmukaisuudella.

– Nähtävissä on kuitenkin myös merkittävää hinnannousua kategorioissa, jotka ovat tyypillisesti hyvin suosittuja Black Fridayna.

Näitä ovat esimerkiksi televisiot, robottipölynimurit, urheilukellot ja pelikonsolit. Tiedotteessa kerrotaan, että esimerkiksi kolmannes televisioiden, robottipölynimureiden ja urheilukellojen hinnoista on noussut. Älykellojen, kuulokkeiden ja Playstation 5 -pelien kohdalla neljännes hinnoista on noussut.

– Niidenkin kategorioiden hinnoista nähtiin, että hintoja oli nostettu yli kymmenen prosenttia, Matinvesi-Bassett kertoo MTV Uutisille.

Maajohtaja: Viranomaisilta puuttuu keinoja

Matinvesi-Bassettin mukaan kuluttajan voi olla vaikea tietää, mitkä alennukset ovat aidosti hyviä. Hän sanoo, että tilannetta osaltaan parantaisi se, että laki olisi mahdollisimman selkeä ja tasavertainen kaikille kaupoille.

Matinvesi-Bassettin mukaan viranomaisilla on puutteelliset keinot puuttua kauppojen rikkomuksiin.

– Kuluttaja-asiamiehellä on oikeus hakea markkinaoikeudelta seuraamusmaksun määräämistä tiettyjen säännösten rikkomisesta, mutta tämä uhka ei nykyisellään tunnu ohjaavan kauppoja riittävästi, hän toteaa tiedotteessa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Katja Järvelä kertoo tiedotteessa viraston valvonnan osoittaneen, että uutta lakia ei läheskään aina ja kaikissa firmoissa pistetty käytäntöön lain tarkoittamalla tavalla. Laista on myös saatettu tehdä hyvin kirjavia tulkintoja.

– Lopputuloksena on kuluttajan kannalta pahimmillaan alennushintailmoittelun sekasotku, kun hintoja esitetään mitä kirjavammilla tavoilla, hän sanoo.

Katso myös video: Black Friday ja keinotekoiset alennukset – näin tunnistat oikeasti hyvän tarjouksen

Lue myös: 

Lähde: Hintavertailupalvelu Hintaopas.fi

Lue myös:

    Uusimmat