Miltä kuulostaisi se, että maksat verkkokaupasta tilaamastasi leivänpaahtimesta eri hinnan kuin naapurisi? Tällainen hinnoittelu on sallittua ja se yleistyy internetin kauppapaikoilla koko ajan.
Yritykset voivat asiakkaista kerätyn tiedon perusteella päättää, kuinka paljon ne tietyistä palveluista tai tuotteista pyytävät rahaa kunkin kuluttajan kohdalla.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimusjohtaja Tuulia Hakola-Uusitalon mukaan personoitua hinnoittelua hyödynnetään erityisesti sellaisissa tuotteissa ja palveluissa, joissa voidaan hyödyntää digitaalista alustaa. Näitä ovat Hakola-Uusitalon mukaan esimerkiksi matkat ja hotellivaraukset.
– Kun nettiä käytetään, voidaan katsoa montako kertaa kävit sivustolla ja kuinka pitkään viivyit siellä. Sen pohjalta voidaan suuresta massasta laskea ostotodennäköisyyksiä ja millaista ostokäyttäytymistä kuluttajalle voidaan ennustaa.
Lue myös: Korona kiritti kodinkonekauppaa viime vuonna – tekniikkaa hankittiin niin etätyöhön kuin viihteeseenkin
Ihmisten maksuhalukkuus pyritään saamaan selville
Personoidussa hinnoittelussa pyritään saamaan selville kunkin ihmisen maksuhalukkuutta.
– Jos olet käynyt tietyllä sivustolla monta kertaa, ja ostokäyttäytymisesi näyttää, että tulet tuotteen ostamaan, hinta voi olla korkeampi. Kaikki tykkää saada alennuksia, mutta siitä, että hintaa nostetaan sinulle, on totaalinen no no. Jos tiedetään, että naapuri saa edullisemmin, sitä ei varmaan kannateta.
Hakola-Uusitalon mukaan on vahva suositus, että yritysten pitäisi laittaa näkyviin tieto siitä, jos personoitua hinnoittelua on käytetty.
– On tulossa laki, joka velvoittaa ilmoittamaan, jos personoitua hinnoittelua on käytetty.